مأموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران برادر يک زندانی محکوم به اعدام را در پی گفت‌وگو با رسانه‌های خارج از کشور بازداشت کردند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، خبر داد که مجيد صدقی، برادر کوچک سعيد صدقی، زندانی محکوم به اعدام در پی مصاحبه با چند رسانه خارج از کشور، شب گذشته، چهارشنبه ۱۹ مهرماه توسط دو مأمور امنيتی لباس شخصی بازداشت شد.

اين بازداشت شب گذشته ساعت ۱۲ و پنج دقيقه، پس از گفت‌وگوی مجيد صدقی با تلويزيون بی‌بی‌سی و صدای آمريکا رخ داد.

سعيد صدقی که به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده سحرگاه چهارشنبه به همراه ۱۰ تن ديگر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد.

خانواده سعيد صدقی معتقدند که وی بی‌گناه است و در دادگاهی ناعادلانه به مرگ محکوم شده است؛ به همين خاطر برادر وی برای رساندن صدای خود با رسانه‌های خارج از کشور گفت‌وگو کرد.

مجيد صدقی در مصاحبه‌های خود ضمن بيان اين‌که سعيد صدقی، برادرش بی‌گناه است گفته بود محمد شريف وکيل برادرش تنها چند روز قبل از محاکمه وی به پرونده او دسترسی پيدا کرد

مجيد صدقی در مصاحبه‌های خود ضمن بيان اين‌که برادرش بی‌گناه است گفته بود محمد شريف وکيل برادرش تنها چند روز قبل از محاکمه وی به پرونده او دسترسی پيدا کرد.

وی همچنين گفت خانواده صدقی به تمام مراجع قضائی مراجعه کردند اما هيچ کدام از مسئولان حاضر به گفت‌وگو با آنان نشده‌اند.

به‌نوشته تارنمای عدالت برای ايران محمد شريف، وکيل مدافع تسخيری سعيد صديقی در لايحه دفاعی که تنظيم کرده است به وضوح يادآوری می کند زمانی که برای آشنايی با پرونده و تنظيم لايحه در اختيار او قرار داده شده بسيار کم بوده است و دادگاه تنها سه روز پس از نخستين تماس دادگاه با وی در تاريخ دوم ارديبهشت‌ماه سال جاری برگزار شده است.

سعيد صدقی تنها زندانی‌ای نيست که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است، ۹ زندانی ديگر نيز در همين رابطه به همين سلول‌ها منتقل شده‌اند. از جمله عباس نمکی، حميد ربيعی، محمدعلی ربيعی (پدر حميد ربيعی)، و علی درويش.

اين افراد همگی هشتم آذرماه سال گذشته به اتهام مشارکت در خريد و نگهداری و حمل مواد مخدر در محل کار خود دستگير شده‌اند و به نوشته سازمان عدالت برای ايران، همگی تحت فشارهای جسمی و روانی، اعتراف کرده‌اند.

همچنين از اين پنج نفر دست‌کم سعيد صديقی و عباس نمکی بر اثر ضرب‌وشتم در طول بازجويی در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر تهران، دچار شکستگی در ناحيه دندان شده‌اند. آن‌ها بارها تأکيد کرده‌اند که اعترافات تحت شکنجه گرفته شده و قاضی پرونده هيچ توجهی نکرده است.

خانواده‌های اين افراد از نهادهای حقوق بشری ايرانی و بين‌المللی تقاضای تلاش برای توقف اعدام بستگان خود را کرده‌اند. خانواده‌ها و وکلای زندانيان هيچ‌کدام از حکم اعدام آنان باخبر نشده‌اند.

سحرگاه روز گذشته (چهارشنبه) خانواده اين زندانيان با مراجعه به بيت آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، خواستار لغو محکوميت بستگان خود شدند.

آن‌ها چهارشنبه هفته گذشته نيز در همين مکان تجمع کرده و نامه‌ای را به دفتر بيت آيت‌الله خامنه‌ای تحويل داده بودند و روز گذشته خواستار پاسخگويی مسئولان بيت شدند، ولی پاسخی دريافت نکردند.

خانواده‌های زندانيان پس از آن به مقابل ساختمان قوه قضائيه و سپس به کاخ دادگستری و زندان اوين مراجعه کردند اما در آن‌جا نيز جوابی نگرفتند.

خانواده سعيد صدقی می‌گويند: “تنها راهی که می‌توانستيم صدای خود را به گوش مسئولين نظام برسانيم و بگوييم سعيد بی‌گناه به مرگ محکوم شده، مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور بوده است.”

تا لحظه تنظيم خبر گزارشی از اعدام اين ۱۰ زندانی منتشر نشده است.