مدیر اجرایی ریاست دفتر والی هرات از سوی اداره امنیت ملی این ولایت به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد.

محی‌الدین نوری، سخنگوی والی هرات گفت این فرد که تحت تعقیب بود از شهرک اسلام‌قلعه در مرز مشترک با ایران، پيش از خروج از افغانستان بازداشت شده است.

وی گفت: “از این فرد یک هارددیسک با حجم وسیعی از اطلاعات محرم به‌دست آمده است و اکنون زیر تحقیق اداره امنیت ملی قرار دارد.”

گفته می‌شود این فرد که از ۱۸ ماه پيش به‌عنوان مدیر اجرایی ریاست دفتر والی هرات کار می‌کرده است به همه اسناد محرمانه دولتی دسترسی داشته است.

طی یک سال اخیر این چهارمین مورد از بازداشت شهروندان افغانستان به اتهام جاسوسی برای ایران است

یک منبع اداره محلی هرات گفت: “از هارددیسک به‌دست آمده از فرد بازداشت شده عکس‌ها و اسناد مربوط به سد سلما که از سوی هندوستان در هرات ساخته می‌شود و اطلاعاتی در مورد اعضای شورای ولایتی و بزرگان محلی این ولایت و شماره‌های تماس آن‌ها و شماره برخی کارمندان امنیت ملی و برخی از وزیران به‌دست آمده است.”

به گفته این منبع، اطلاعات نخستين نشان می‌دهد که مدیر اجرایی ریاست دفتر والی ارتباطات نزدیکی با سرکنسولگری ایران در هرات داشته است.

سفارت ایران در کابل تاکنون در مورد این خبر اظهار نظری نکرده است.

سال گذشته چهار کارمند دولت افغانستان از جمله یک مأمور وزارت خارجه از سوی امنیت ملی به اتهام جاسوسی برای پاکستان و ایران بازداشت شدند.

طی یک سال اخیر این چهارمین مورد از بازداشت شهروندان افغانستان به اتهام جاسوسی برای ایران است.

طی این مدت یک افسر پلیس مرزبانی و یک مأمور پلیس ولایت هرات که در دو ماجرای جداگانه به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده بودند هر کدام به ۱۶ سال زندان محکوم شدند.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری خبرنگار و سرپرست دفتر خبرگزاری فارس ایران در کابل از سوی مأموران امنیت ملی به “افشای اسناد محرمانه دولتی به ایران” متهم شد.

دولت‌های غربی همواره ایران را متهم کرده‌اند که در افغانستان نقش دوگانه‌ای ايفا می‌کند؛ این کشور از یک سو با اشغالگر خواندن نظامیان خارجی مستقر در افغانستان، اعلام کرده است که از دولت افغانستان حمایت می‌کند.

اما دولت افغانستان به‌رغم این نگرانی‌ها و فشارهای بین‌المللی، بر ادامه حسن روابط با ایران تأکید کرده است.