در پايان چهارمين نشست کميسيون مشترک همکاری ايران و افغانستان در کابل، دو کشور در مورد روابط دو جانبه به‌ويژه گسترش روابط تجارتی و تأمين امنيت توافق‌نامه امضا کردند.

اين توافق‌نامه‌ها در شرايطی امضا می‌شود که ايران به خاطر فعاليت‌هايش در زمينه هسته‌ای زير بار سنگين تحريم‌های بين‌المللی قرار دارد و اکنون اين تحريم‌ها و تلاش ايران برای دور زدن آن، دامن افغانستان را نيز گرفته است.

به‌تازگی و پس از انتشار گزارش‌هايی مبنی بر تلاش ايران برای خريد دلار و يورو از بازار افغانستان، دولت آمريکا با ابراز نگرانی از اين وضعيت از افغانستان خواست تا ضمن جلوگيری از اين اقدام ايران، از معامله با ۲۴ شرکت تحريم‌شده ايرانی خودداری کند.

زلمی رسول، وزير امور خارجه افغانستان اما روز چهارشنبه در چهارمين نشست کميسيون مشترک همکاری با ايران، از گسترش رابطه با اين کشور دفاع کرد و گفت دولت افغانستان در پی “منافع” خود است.

وی گفت: “افغانستان در روابط خود با کشورهای منطقه و همسايه‌های خود منافع ملی خود را درنظر می‌گيرد، ما با کشورهايی که ايران را تحريم کرده‌اند در حال گفت‌وگو هستيم و منافع خود را در اين (رابطه) می‌بينيم.”

زلمی رسول، وزير امور خارجه افغانستان از گسترش رابطه با ايران دفاع کرد و گفت دولت افغانستان در پی “منافع” خود است

رسول ابراز اميدواری نمود که افغانستان و ايران با برگزاری نشست‌های منظم کميسيون‌های امور کنسولی، مرزی و امور امنيتی با “چالش‌های موجود” به‌طور مشترک مقابله کنند و تسهيلات بيشتری در زمينه رفت و آمد مردم دو کشور فراهم نمايند.

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران نيز از روابط “هميشه حسنه” دو کشور سخن گفت و افزود که بنادر ايران هميشه بر روی افغانستان که به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، باز خواهد بود.

طی چند سال اخير در موارد متعدد مهمات ساخت ايران در ولايت‌های غربی افغانستان کشف و به‌دست آمده است و افراد زيادی به اتهام جاسوسی برای ايران و يا انجام فعاليت‌های تروريستی بازداشت گرديده و يا محاکمه شده‌اند و هم‌زمان اتهام‌های مشابهی از سوی آمريکا و برخی از هم‌پيمانانش نيز عليه ايران مطرح شده است.

با وجود همه اين موارد دولت افغانستان اما با بيان اينکه خواهان حفظ روابط دوستانه با ايران است، به‌طور رسمی از اعلام اتهام عليه دولت ايران در اين موارد، خودداری کرده و ايران نيز تاکنون در سياست رسمی خود بر حمايت خود از دولت افغانستان تأکيد نموده است.

وزير امور خارجه ايران در ادامه سخنانش گفت ايران “دوست و ياور مطمئن” برادران افغانستانی خود است و ايران در “حد توان” در تأمين امنيت و توسعه اقتصادی افغانستان کمک خواهد کرد.

صالحی در پاسخ به پرسشی در مورد کمک ايران در تشويق طالبان به صلح و ايجاد دفتر برای اين گروه در ايران گفت: “در مورد ايجاد دفتر برای طالبان؛ اگر مسئله در مورد امنيت داخلی افغانستان باشد يقينأ در هماهنگی با عزيزان افغانستانی خود و هر آنچه که به مصلحت دولت و مردم افغانستان باشد عمل خواهيم کرد.”

دولت افغانستان طی سال‌های اخير بر تلاش خود در مصالحه با شورشيان مسلح به‌ويژه طالبان افزوده است و همواره بر نقش تأثيرگذار پاکستان و ايران در تأمين صلح و ثبات اين کشور تأکيد کرده است. انتظاری که تاکنون به‌ويژه در آوردن طالبان بر سر ميز مذاکره بيهوده بوده است.