پيتر مائورر، رئيس کميته بين‌المللی صليب سرخ در بحبوحه بمباران‌ها و درگيری‌ها در دمشق و حلب، به اين کشور سفر کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی کميته بين‌المللی صليب سرخ در دمشق گزارش داد که سفرِ امروز، سه‌شنبه ۱۴ شهريورماه (چهار سپتامبر) مائورر به سوريه، “به‌منظور پاسخی به افزايش نياز به کمک‌های بشردوستانه و با هدف متذکر شدن به طرفين درگير جنگ درباره تعهد آنها به قوانين بين‌المللی مربوط به محافظت از شهروندان غيرنظامی صورت گرفته است.”

اين نخستين سفر مائورر به سوريه از روز يکم ژوئيه که به سِمتِ رئيس کميته بين‌المللی صليب سرخ منصوب شد، به‌شمار می‌آيد.

به گفته سخنگوی کميته بين‌المللی صليب سرخ، مأموريت اصلی او در اين سفر، ايجاد دسترسی هر چه بهتر مردم سوريه به امدادگران است.

او در اين سفر در ملاقاتی ۴۵ دقيقه‌ای با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در دمشق گفت‌وگو کرد.

از آغاز سال ميلادی صليب سرخ جهانی و هلال احمر کمک‌های خود را ميان بيش از ۸۰۰ هزار سوريه‌ای که بيشتر آنان مجبور به ترک کاشانه خود شده‌اند پخش کرده‌اند

در اين ديدار بشار اسد گفت: “از اقدامات کميته بين‌المللی صليب سرخ تا زمانی که بی‌طرفانه عمل کند، استقبال می‌کنيم.”

به‌نوشته خبرگزاری رسمی سوريه سانا، پيتر مائورر نيز در ديدار امروز از “تمايل به همکاری دولت سوريه” و “اعتماد متقابل” ميان دمشق و صليب سرخ استقبال کرده است.

سفر مائورر به سوريه سه روز به طول می‌انجامد.  کميته بين‌المللی صليب سرخ اعلام کرد که اين سفر به منظور بهبود بخشيدن به “وضعيت رفتارهای بشردوستانه در سوريه که به سرعت رو به وخامت می‌رود” صورت گرفته است.

در طول ۱۷ ماهی که بشار اسد سعی در سرکوب قيام مردم سوريه داشته است، امدادگران صليب سرخ نيز در اين کشور با مشکلات زيادی مواجه شده‌اند.

مائورر پس از ملاقات و گفت‌وگو با اسد در جلسه ديگری با فيصل مقداد، معاون وزير امور خارجه سوريه حضور يافت.

مائورر قرار است در اين سفر با ژنرال محمد ابراهيم، وزير کشور سوريه نيز ملاقاتی داشته باشد. او در عين حال، اظهار داشته است که از تلاش برای دسترسی کميته بين‌المللی صليب سرخ به بازداشتگاه‌های سوريه دست برنخواهد داشت.

طبق گزارشات گروه‌های حقوق بشر، ده‌ها هزار تن از مردم سوريه در طول درگيری‌ها در اين کشور روانه بازداشتگاه‌ها شده‌اند.

کميته بين‌المللی صليب سرخ ۵۰ امدادگر خارجی و سوريه‌ای در سوريه دارد اما تمام آنها از اواخر ژوئيه به خاطر شدت يافتن جنگ در دمشق گرد آمده‌اند.

از آغاز سال ميلادی صليب سرخ جهانی و هلال احمر کمک‌های خود را ميان بيش از ۸۰۰ هزار سوريه‌ای که بيشتر آنان مجبور به ترک کاشانه خود شده‌اند پخش کرده‌اند.

اين دو نهاد همچنين آب آشاميدنی به مقدار کافی، برای بيش از يک ميليون نفر تأمين کرده‌اند اما از آن زمان به بعد، اوضاع بدتر شده است و تعداد افرادی که نياز به کمک دارند افزايش يافته است.

به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه در طول اين ۱۷ ماه بيش از ۲۶ هزار نفر در سوريه کشته شده‌اند.