گزارشگران بدون مرز در نامه‌‌ای به امضای کریستف دولوار، مديرکل اين نهاد مدافع روزنامه‌نگاران، از دبيرکل سازمان ملل خواست تا در سفر به ايران خواهان آزادی بی‌قيد و شرط همه زندانيان عقيدتی اين کشور شود.

کريستف دولوار (Christophe Deloire) در نامه خود که امروز، چهارشنبه هشتم شهريور (٢٩ اوت) منتشر شده است توجه بان کی مون، را به وضعيت روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران و فعالان جامعه مدنی ايران جلب کرده است که به گفته وی پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مورد مناقشه خرداد ١٣٨٨، مورد سرکوب قرار گرفته‌اند.

وی ضمن “غيرقابل تحمل” دانستن وضعيت آزادی در ايران نوشته است: “رژیم تهران در حالی نشست کشورهای غیرمتعهد را برگزار می‌کند، که سرکوب علیه فعالان اطلاع‌رسانی تشدید شده است. بسیاری از روزنامه‌نگاران از شرکت و پوشش این نشست محروم شده‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال دستور عملی رسمی رسانه‌ها را به سانسور فراخوانده است.”

بنا بر اين نامه وزارت ارشاد از جمله از آن‌ها خواسته‌ است تا اهمیت برگزاری اجلاس در تهران و سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران را برجسته کنند و از انتشار اخبار تلخ و رویکردهای توأم با تخریب و سیاه‌نمایی اجتناب کنند.

کريستف دولوار: شکی نیست که در این نشست [اجلاس غيرمتعهدها] نیز جمهوری اسلامی ایران چون سال‌های اخیر، سعی خواهد کرد، از وضعیت پرتنش منطقه و مذاکرات پیرامون برنامه‌های اتمی خود، بهره گیرد تا توجه افکار عمومی جهانی را از وضعیت وخامت‌بار حقوق بشر در ایران دور کند

کريستف دولوار نوشته است: “خبرنگارانی نیز که اجازه شرکت و تهیه گزارش از این نسشت را یافته‌اند، از سوی مقامات تهدید شده‌اند که از پرسش‌های «بیم‌برانگیز برای رژیم» اجتناب کنند.”

شانزدهمين اجلاس سران جنبش غير متعهدها با حضور نمايندگان نزديک به ۱۲۰ کشور در تهران در حال برگزاری است و امروز بان کی مون و گروهی از سران اين کشورها وارد تهران شدند. اين اجلاس از پنجم شهريور آغاز شده و تا ۱۰ شهريور ادامه دارد.

در ادامه نامه، مديرکل گزارشگران بدون مرز به بان کی مون گفته است اکنون از کشوری ديدار می‌کند که “با ٢٦ روزنامه‌نگار و ١٨ وب‌نگار زندانی، پس از چین، دومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.”

وی با اشاره به سخنان سخنگوی دبيرکل سازمان ملل که گفته بود بان کی مون در سفر خود به ايران “نگرانی جامعه جهانی را به شکلی روشن با مقامات جمهوری اسلامی در میان خواهد نهاد” آورده است: “شکی نیست که در این نشست نیز جمهوری اسلامی ایران چون سال‌های اخیر، سعی خواهد کرد، از وضعیت پرتنش منطقه و مذاکرات پیرامون برنامه‌های اتمی خود، بهره گیرد تا توجه افکار عمومی جهانی را از وضعیت وخامت‌بار حقوق بشر در ایران دور کند.”

کريستف دولوار برگزاری این نشست و حضور بان کی مون در ايران را فرصتی دانست، تا در کنار مذاکرات پیرامون بحران اتمی ایران، درباره‌ “رعایت حقوق بنیادین مردم ایران و آزادی همه‌ روزنامه‌نگاران و وب‌‌نگاران” نیز گفت‌وگو شود.

مديرکل گزارشگران بدون مرز در نامه خود به دو مورد “ادامه‌ صدور احکام زندان و زندانی کردن زنان روزنامه‌نگار و وب‌نگار” و “بازداشت‌های خودسرانه و نگاهداری زندانیان در زندان‌های مخفی” پرداخته و به نمونه‌هايی در اين‌ موارد اشاره کرده است.

وی همچنين دبيرکل سازمان ملل را از وضعيت ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، سه تن از رهبران مخالفان دولت که نزديک به ۵۳۰ روز است در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند، آگاه کرده است.
کريستف دولوار نوشته است: “بر خلاف قوانین ملی و بین‌المللی در ایران هیچ ناظر مستقل داخلی یا خارجی امکان بازدید از زندان‌های ایران و گزارش نقض فاحش حقوق بنیادین زندانیان را ندارد.”

وی از بان کی مون خواسته است به نام جامعه جهانی مقامات جمهوری اسلامی ایران را وادار به همکاری بدون قید وشرط با سازمان ملل متحد کند و از آن‌ها بخواهد تا تعهدات جهانی خود را به‌ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از جمله کشورهای امضا کننده‌ آن است، رعایت کنند.

مديرکل گزارشگران بدون مرز در پايان نامه خود آورده است: “این از وظایف شماست که به نام جامعه‌ جهانی خواهان آزادی بدون قید و شرط همه‌ زندانیان عقیدتی در ایران شوید.”

پيش از اين بيش از ۴۰۰ تن از فعالان سياسی و مدنی ايران، با نوشتن نامه‌ای به بان‌ کی ‌مون از وی خواسته‌ بودند در مدت زمان سفر به ايران به ديدار ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از رهبران در حصر مخالفان دولت و زندانيان سياسی رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری برود.