کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که «ده‌ها هزار» نفر از ساکنان مناطق کردنشین در شمال و شرق سوریه در جست‌وجوی سرپناه امنی از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

سازمان ملل: ده‌ها هزار نفر از کردهای سوریه آواره شدند

شامگاه گذشته چند ساعت بعد از بمباران گسترده مناطقی در شمال شرق سوریه، نیروی زمینی ترکیه از مرز عبور کرد و از چهار محور – دو نقطه نزدیک تل‌أبیض و دو نقطه نزدیک به رأس‌العین – وارد خاک سوریه شد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای که پنجشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر، در دومین روز تهاجم نظامی ترکیه  علیه کردهای شمال سوریه منتشر کرد از همه طرف‌های درگیری خواست که به حقوق بین‌الملل احترام بگذارند و اجازه دهند برای کمک‌رسانی به غیر نظامیان مسیری ایجاد شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این بیانیه اعلام کرد که صدها هزار نفر از غیرنظامیان ساکن شمال و سرق سوریه در خطر قرار دارند.

همزمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داد که با تهاجم نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه، از روز گذشته تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در شمال سوریه آواره شده‌اند.

۱۴ نهاد حقوق بشری همزمان با بیانیه سازمان ملل، در بیانیه مشترکی هشدار داده‌اند که تهاجم نظامی ترکیه سبب وقوع یک بحران انسانی در شمال و شرق سوریه می‌شود. در این بیانیه که پزشکان بدون مرز و سازمان آکسفام هم آن را امضاء کرده‌اند هشدار داده شده که ۴۵۰ هزار نفر از ساکنان غیر نظامی که در پنج کیلومتری مرز سوریه زندگی می‌کنند، در خطر قرار دارند.

این سازمان‌های بین‌المللی یادآوری کرده‌اند که در این منطقه پیش از آغاز تهاجم نظامی ترکیه ۹۰ هزار نفر از خانه و کاشانه‌شان آواره شده بودند.

۱۴ نهاد حقوق بشری از طرف‌های درگیری خواسته‌اند که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

در هشت سالی که از جنگ داخلی و نیابتی سوریه می‌گذرد بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان سوریه آواره شده‌اند. حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این آوارگان به ترکیه پناه آورده‌اند. رجب طیب اردوغان روز گذشته، همزمان با آغاز تهاجم نظامی علیه کردهای سوریه اعلام کرد هدف از عملیات «چشمه صلح» جلوگیری از ایجاد یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه و ایجاد منطقه امن برای اسکان دادن پناهجویان سوری است.

هشدار اتحادیه اروپا

مایا کوسیانچیچ، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر در جمع خبرنگاران در بروکسل با محکوم کردن تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه گفت این عملیات سبب بالا گرفتن بحران پناهجویی در منطقه می‌شود و نه تنها خشونت‌ها علیه غیرنظامیان افزایش می‌یابد، بلکه مبارزه با بقایای داعش در سوریه نیز ممکن است به تعویق بیفتد. کوسیانچیچ گفت:

«ما معتقدیم که درگیری‌های خصمانه، ثبات منطقه را بیش از قبل از بین می‌برد و سبب رنج و زحمت بیشتر غیرنظامیان می‌شود و شمار آوارگان را افزایش می‌دهد و علاوه بر این یافتن راه‌کار سیاسی برای بحران را بیش از گذشته دشوار می‌کند.»

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک بار دیگر تأکید کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

اردوغان: مرزها را به روی پناهجویان باز می‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در واکنش به این تحولات در سخنانی که پنجشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر در حزب عدالت و توسعه ایراد کرد، به اتحادیه اروپا هشدار داد که چنانچه از عملیات نظامی ترکیه به عنوان «تجاوزگری» نام ببرد، مرزها را باز می‌گذارد که پناهجویان سوری مقیم ترکیه راهی کشورهای اروپایی شوند.  اردوغان گفت:

«ما دروازه‌ها [مرزها] را باز می‌کنیم و سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو را به سمت شما می‌فرستیم.»

اتحادیه اروپا سالانه شش میلیارد دلار برای تأمین هزینه پناهجویان سوری به ترکیه می‌پردازد با این هدف که آنکارا از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی جلوگیری کند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد اتحادیه اروپا هزینه منطقه امن در شمال سوریه را پرداخت نمی‌کند.

خطاب و عتاب اردوغان

علاوه بر اتحادیه اروپا، عربستان سعودی و متحدانش حمله ترکیه به خاک سوریه را تجاوز نامیده و آن را محکوم کرده‌اند. اردن و عراق و لبنان نیز خواستار توقف این حمله شده‌اند. اردوغان در سخنانی تند و تیز در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا عربستان را خطاب قرار داد و گفت:

«شماها صادق نیستید. فقط لفاظی می‌کنید. تفاوت ما با شما این است که ما عمل می‌کنیم و واقعیت‌های میدانی را تغییر می‌دهیم.»

اردوغان بدون نام بردن از کشور مشخصی در ادامه سخنان پرخطاب و عتاب خود گفت:

« آنها اقدام به ایجاد داعش در نزدیکی مرز ترکیه کردند و سپس گروهک‌ ی پ گ (یگان‌های مدافع خلق کرد) را ایجاد کردند. آنها به تروریست‌ها سلاح و تجهیزات دادند و گمان می‌کردند که ترکیه برای مبارزه با تروریسم به سخن دیگران گوش می‌دهد.»

اردوغان سپس ادعا کرد که برای از میان برداشتن تهدیدات علیه ترکیه به خاک سوریه تعرض نظامی کرده است:

«ترکیه برای از بین بردن تهدیدات اقدام کرده است. بسیاری از تهدیدات داخلی و خارجی ترکیه را در بر گرفته: از تلاش برای کودتا تا حملاتی که از خارج مرزها انجام می‌شود.»

اردوغان سپس اعلام کرد که از روز گذشته تاکنون ارتش ترکیه ۱۰۴ «تروریست» را در خاک سوریه به هلاکت رسانده. کنایه‌ای از تلفات یگان‌های مدافع خلق کرد که اعلام کرده‌اند در برابر ارتش ترکیه می‌ایستند و مانع از پیشروی آن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: