پس از کشتار دست‌کم ۲۰۰ نفر در روستای تريمسه استان حماه در سوريه، مخالفان حکومت خواهان واکنش فوری شورای امنيت و صدور قطعنامه عليه رژيم بشار اسد شدند.

خبرگزاری فرانسه امروز، جمعه ۱۳ ژوئيه (۲۳ تيرماه) بار ديگر از کشتار خونينی در سوريه خبر داد. مخالفان حکومت بشار اسد می‌گويند ارتش پس از شليک به سوی روستای تريمسه استان حماه و حمله شبه‌نظاميان طرفدار حکومت دست‌کم ۲۰۰ نفر را کشته‌اند اما رسانه‌های دولتی سوريه اين کشتار را به “گروه‌های تروريستی” نسبت می‌دهند.

اين رويداد يکی از خونبارترين وقايع يک سال اخير در سوريه به‌شمار می‌رود. پنجم خردادماه سال جاری در کشتار حوله بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۴۹ کودک کشته شدند که اين کشتار را نيز مخالفان به حکومت سوريه و رژيم سوريه نيز به مخالفان نسبت دادند.

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ با تصويب قطعنامه‌ای کشتار غيرنظاميان را در روستای حوله محکوم کردند و خواهان تحقيق درباره اين کشتار شدند. روسيه و چين از جمله کشورهای مخالف اين قطعنامه بودند.

با کشتار روستای تريمسه بار ديگر مخالفان انگشت اتهام را به‌سوی رژيم اسد گرفته‌اند.

شورای ملی فلسطين: لزوم صدور قطعنامه‌ای فوری با در نظر گرفتن بند هفتم احساس می‌شود

به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيروهای حکومتی برای کشتار تريمسه از تانک و هلی‌کوپتر استفاده کرده‌اند.

در ويدئويی که مخالفان بر روی اينترنت منتشر کرده‌اند جنازه‌های بسياری که صورتشان از خون و خاک پر شده بود و برخی از آن‌ها قابل شناسايی نبودند، نشان داده می‌شد.

ابو محمد، فرمانده يک گروه از مخالفان که از منطقه کشتار چندان دور نيست شب گذشته به خبرگزاری فرانسه اطمينان داد که کشته‌ها “بيش از ۲۰۰ نفر” بوده‌اند.

به گفته يکی از مخالفان به‌نام ابوقاضی، که در همان حوالی به‌سر می‌برد آمار کشته‌شدگان بسيار بالاست چرا که نيروهای دولتی، گروه کثيری از مردم را به شليک بستند که به يک مسجد پناه برده بودند. وی افزود تريمسه هم‌اکنون خالی شده و کسی در آن نيست، “همه يا کشته شدند و يا فرار کردند.”

يکی ديگر از مخالفان که خود را ابراهيم ناميد به خبرگزاری فرانسه گفت: “حدود ۳۰ خودروی نظامی ارتش تريمسه را کاملأ محاصره کردند و فرار به‌هيچ وجه امکان نداشت. هر کسی را که قصد فرار داشت مورد هدف قرار دادند.

وی افزود پس از بمباران، ارتش با سلاح‌های سبک به‌همراه شبه‌نظاميان شبيحه که طرفدار حکومت‌اند با چاقو و سلاح‌های سرد وارد تريمسه شدند.

اما خبرگزاری رسمی سوريه (سانا) ضمن نسبت دادن اين کشتار به “تروريست‌ها” که توسط “رسانه‌های خونخوار” پشتيبانی می‌شوند، نوشت اين کشتار “در آستانه نشست شورای امنيت به‌منظور بسيج افکار عمومی عليه سوريه و مردمش و تحريک برای حمله نظامی صورت گرفته است.”

اين در حالی است که شورای امنيت برای صدور قطعنامه عليه حکومت بشار اسد با موانع بزرگی چون روسيه و چين که خود را هم‌پيمان رژيم سوريه می‌دانند روبه‌رو می‌بيند.

روز گذشته ۱۵ عضو شورای امنيت بدون دستيابی به پيشرفت در مذاکرات خود در رابطه با سوريه اجلاس خود را ترک کردند و امروز قرار است به نشست خود ادامه دهند.

به گفته منابع خبری روسيه کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل برای حل بحران سوريه روز دوشنبه آينده برای گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه به اين کشور سفر خواهد کرد.

شورای ملی سوريه، به‌عنوان نماينده مخالفان حکومت سوريه طی بيانيه‌ای نوشت: “اين کشتار ديوانه‌وار را که سوريه و صلح و امنيت در منطقه و جهان را تهديد می‌کند، متوقف کنيد. لزوم صدور قطعنامه‌ای فوری با در نظر گرفتن بند هفتم که از مردم سوريه حمايت می‌کند احساس می‌شود.”

بند هفتم منشور سازمان ملل در موارد تهديد صلح جهانی تدابيری چون تهديد به تحريم و استفاده از نيروی نظامی را در نظر گرفته است.

شورای ملی سوريه که کشتار تريمسه را “فاجعه‌بارترين نسل‌کشی توسط رژيم سوريه” ناميده، “مسئوليت کامل حفاظت و امنيت مردم بی‌دفاع سوريه” را برعهده شورای امنيت دانسته است.

از سوی ديگر اخوان‌المسلمين سوريه نيز به شدت کوفی عنان، ايران و روسيه را مورد انتقاد قرار دادند و آن‌ها را به دليل انفعال خود “مسئول” اين کشتار خواندند.