اکبر فلاح‌زاده – ارتش سوریه چندین روستا در شمال لبنان را زیر گلوله گرفت و سه کشته و شمار زیادی مجروح بر جای گذاشت.

 
به گزارش خبرگزاری رویترز، چندین دهکده در شمال لبنان زیر آتشباری ارتش سوریه قرار گرفته که به شهادت ساکنان محلی، سه کشته و شمار زیادی مجروح بر جای گذاشته است. صبح روز شنبه )هفتم ژوئیه (۲۰۱۲ گلوله‌های خمپاره به خانه‌های روستایی در پنج تا بیست کیلومتری مرز لبنان با سوریه اصابت کرد. قبل از اصابت این خمپاره‌ها شورشیان سوری از مرز عبور کرده بودند تا در خاک لبنان پناه بگیرند. براساس گزارش‌های موجود، آتشباری تا ظهر شنبه ادامه داشت.
 
میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان، دستور رسیدگی به حوادث مرزی را صادر و اعلام کرده که حفاظت از شهروندان از “اولین درجه اهمیت” برخوردار است. عده‌ای از ساکنان روستاهای مورد اصابت خمپاره از ترس خانه و زندگی خود را رها کرده و به نواحی دیگر رفته‌اند.
 
ارتش لبنان در پی ماجرای روز شنبه به حال آماده باش درآمده است. به گفته فرماندهی ارتش لبنان به ویژه در ناحیه مرزی “وادی خالد”، واحدهای ارتش به بالاترین درجه آماده‌باش درآمده‌اند. به گزارش این فرماندهی، تدابیر لازم اندیشیده شده است تا علیه هرگونه تجاوز مرزی اقدام شود.
 
میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان، دستور رسیدگی به حوادث مرزی را صادر و اعلام کرده که حفاظت از شهروندان از “اولین درجه اهمیت” برخوردار است. عده‌ای از ساکنان روستاهای مورد اصابت خمپاره از ترس خانه و زندگی خود را رها کرده و به نواحی دیگر رفته‌اند.
اخیرا نگرانی‌ها از اینکه درگیری بین رهبری سوریه و مخالفان بشار اسد به لبنان هم سرایت کند، افزایش یافته است. وزیر خارجه آلمان در دیدار با رئیس‌جمهور لبنان در ماه گذشته از اینکه درگیری‌ها از سوریه به لبنان سرایت کند، اظهار نگرانی عمیق کرد.
 
لبنان هم‌مرز سوریه است و به نوشته اولریکه پوتس (Ulrike Putz) در اشپیگل، در مدت زمان دوساعت می‌شود با ماشین از دمشق به طرابلس رفت و چون بسترهای تاریخی اختلاف‌های قومی و سیاسی آماده است، درگیری‌ها نیز به همین سرعت بین دو کشور قابل انتقال می‌شود. طرابلس چون به مرز سوریه نزدیک است، در عمل به محل پناهگیری یا درمان سربازان مجروح “ارتش آزاد سوریه” تبدیل شده است.
 
در ابتدای ماه ژوئن برخوردی بین موافقان و مخالفان اسد در شهر بندری طرابلس روی داد. در لبنان خیلی از سنی‌ها با قیام علیه حاکم سوریه که از علوی‌هاست، همدردی می‌کنند. علوی‌ها تقریبا ده درصد و سنی‌ها ۷۵ درصد جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. ۱۵درصد بقیه به مسیحیان و دروزی‌ها و سایر فرقه‌های موجود اختصاص دارد.
 
کودک لبنانی که پس از حمله روز هفتم ژوئیه سوریه به مرزهای شمالی لبنان زخمی شده است (عکس: خبرگزاری فرانسه).
جنگ بین سنی‌ها و علوی‌ها سابقه‌ای طولانی دارد: بعد از به قدرت رسیدن حافظ اسد در پی کودتای سال ۱۹۷۰، اقلیت علوی تمامی موقعیت‌ها و مقام‌های مهم و حساس این کشور به ویژه در ارتش و اقتصاد را در انحصار خود درآورد. از این رو رقابت بین علوی‌ها و سایر گروه‌ها نه فقط پایه دینی که علل سیاسی و اقتصادی هم دارد.

این بار اول نیست که منطقه مرزی بین سوریه و لبنان متشنج می‌شود. به نوشته سایت “آفتاب” چندی پیش به دنبال تبدیل روستای “عرسال واقع در شمال شرقی لبنان و در فاصله نزدیک با مرز سوریه به جبهه پشتیبانی شورشیان مخالف دولت سوریه، ارتش لبنان تصمیم گرفت که در منطقهخربه داووددر اطراف این روستا مستقر شود. بر اساس گزارش‌های موجود، شهردار این روستا نیز ضمن کمک به آوارگان غیر نظامی سوری در این منطقه و تأمین مواد غدایی و بهداشتی برای آنها، علیه دولت سوریه اقدام می‌کند.
 
کابوس ارتش سوریه در طرابلس
 
طی ماه‌های گذشته در طرابلس و بیروت درگیری‌های پراکنده، اما متعددی بین طرفداران و مخالفان اسد روی داده است و در یکی از شدیدترین این درگیری‌ها چهارده نفر کشته شدند.
 
ماه گذشته به نوشته روزنامه “الاخبار”، به دنبال بروز درگیری بین ارتش سوریه و شورشیان مخالف چند تن از ساکنان روستایی در منطقه خربه داوود کشته شدند. همان زمان میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با تاکید بر اینکهشاهد دخالت‌های آشکار بیگانگان در امور داخلی سوریه هستیم گفت: “آتش در نزدیکی خانه ماست. سوریه در وضع سختی قرار گرفته است و خدا به همه ما رحم کند.”

علوی‌های لبنان سقوط اسد را قابل تصور نمی‌دانند. با این حال به نوشته “اشپیگل”، نگرانی ازاوضاع بعد از اسد را می‌شود در چهره‌هایشان خواند .سوریه تا سال ۲۰۰۵ سال‌های سال لبنان را در اشغال نظامی خود داشته و هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها می‌ترسند از اینکه صبح، چشم باز کنند و ببینند ارتش سوریه در طرابلس است.
لبنان برای دور ماندن از درگیری‌ها بسیار محتاطانه رفتار می‌کند. این کشور خود را از اقدامات بین‌المللی بر له یا علیه حکومت سوریه دور نگه می‌دارد و سعی می‌کند به طور رسمی جانب هیچ طرفی را نگیرد. به گفته رئیس‌جمهوری لبنان،لبنان دوست همه گروه‌های سوری است و در کنار گروهی علیه گروه دیگر قرار نمی‌گیرد”.
 
با این حال لبنان انبار باروت است و به نوشته روزنامه “استاندارد” اتریش، عده ای از جوانان سنی لبنانی به “ارتش آزاد سوریه” پیوسته‌اند تا با رژیم اسد بجنگند.
 
براساس مقاله اولریکه پوتس در “اشپیگل”، در ناحیه کوهستانی موسوم به “جبل محسن” که مشرف بر طرابلس است پنجاه هزار علوی زندگی می‌کنند، اما در خود شهر طرابلس یک میلیون سنی هستند که چشم ندارند علوی‌ها را ببینند و اکثراً با حکومت اسد مخالفند.
 
در جریان جنگ داخلی لبنان درگیری‌های بسیار شدید و خونینی بین این دو گروه دینی روی داد که بازماندگان خاطره‌اش را نسل را به نسل منتقل و سلاح‌های‌شان را برای روز انتقام تیز می‌کنند. یکی از سنی‌های مخالف اسد به اشپیگل می‌گوید، علوی‌های لبنان مورد حمایت اسد هستند. کافی است اسد سرنگون شود تا وقت انتقام ما از آنها که از بالای کوه به ما شلیک می‌کردند، برسد. علوی‌های لبنان اما سقوط اسد را قابل تصور نمی‌دانند. با این حال به نوشته “اشپیگل”، نگرانی ازاوضاع بعد از اسد را می‌شود در چهره‌هایشان خواند.
 
سوریه تا سال ۲۰۰۵ سال‌های سال لبنان را در اشغال نظامی خود داشته و هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها می‌ترسند از اینکه صبح، چشم باز کنند و ببینند ارتش سوریه در طرابلس است.