واردات نفت خام کره جنوبی از ايران در ماه مه سال جاری حدود ۴۰ درصد به نسبت همين مقطع در سال گذشته کاهش يافت.

به گزارش رويترز، اين موضوع حاکی از تلاش‌های کره جنوبی برای کاهش خريدهايش از ايران است که در قبال معاف شدن اين کشور از تحريم‌های اقتصادی آمريکا صورت می‌گيرد.

اين تحريم‌ها با هدف متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ايران و در مورد کشورهايی وضع می‌شود که همچنان به معاملات خود با اين کشور ادامه می‌دهند.

کره جنوبی در حال حاضر چهارمين خريدار نفت خام ايران در ميان کشورهای جهان به‌شمار می‌آيد اما احتمال اين می‌رود که از ماه ژوئيه که بيمه کردن نفتکش‌های حاوی نفت ايران از سوی شرکت‌های بيمه اروپايی ممنوع می‌شود، واردات نفت خام کره جنوبی از اين کشور به تعويق بيفتد.

کره جنوبی در پنج ماه نخست سال ۲۹ ميليون و ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده که به نسبت خريدهای نفتی‌اش از ايران در همين مقطع در سال گذشته، حدود ۱۶ درصد کمتر بوده است

کره جنوبی در ماه مه امسال در مجموع سه ميليون ۹۶۰ هزار بشکه (روزانه ۱۲۷ هزار و ۸۸۰ بشکه) از نفت خام ايران را خريداری کرد که به مراتب کمتر از ميزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که برای خريدهای امسال خود با ايران بر سر آن توافق کرده بود.

اطلاعاتی که از شرکت ملی نفت کره جنوبی به دست آمده است نشان می‌دهد که اين کشور در مجموع در پنج ماه نخست سال ۲۹ ميليون و ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده که به نسبت خريدهای نفتی‌اش از ايران در همين مقطع در سال گذشته، حدود ۱۶ درصد کمتر بوده است.

در اوايل ماه ژوئن امسال ايالات متحده آمريکا هفت کشور را به کشورهای معاف شده از تحريم‌های اقتصادی‌اش افزود که نام کره جنوبی نيز در آن ميان به چشم می‌خورد.

از ميان چهار پالايشگاه کره جنوبی، فقط شرکت‌های “اس کا انرژی” و “بانک نفت هيوندايی” از ايران نفت خام خريداری می‌کنند. به گفته برخی منابع، هر دو شرکت قصد دارند از اول ژوئيه که ممنوعيت بيمه نفتکش‌های حاوی نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا اجرايی می‌شود، واردات خود از ايران را متوقف کنند.