نخستين عمليات استخراج نفت در افغانستان طی مراسمی ويژه از سوی شرکت ملی نفت چين در شمال اين کشور آغاز شد.

اين مراسم روز يکشنبه چهارم تيرماه، با حضور مارشال قسيم فهيم، معاون اول رئيس جمهور افغانستان، وزيران کشور، معادن، دارايی اين کشور، واليان جوزجان، سرپل، بلخ، جوزجان، فارياب و سفير چين در افغانستان در حوزه نفتی آمو در ولايت سرپل برگزار گرديد.

جواد عمر، سخنگوی وزارت معادن افغانستان گفت برپايه پيمان امضاشده با شرکت ملی نفت چين، قرار است طی شش ماه آينده ۱۵۰ هزار بشکه از اين حوزه استخراج گردد و يک سال پس از آن به ۳۰۰ هزار بشکه در سال افزايش يابد.

وی گفت مطابق با اين قرارداد شرکت ملی نفت چين می‌تواند از مناطق قشقری، بازارکمی و زمرد سای که در حوزه نفتی آمو قرار دارند، نفت استخراج کند.

شرکت ملی نفت چين با ايجاد پالايشگاه تصفيه نفت در داخل افغانستان، ۷۰ درصد از درآمد به‌دست آمده از استخراج نفت از حوزه آمو را به دولت افغانستان خواهد سپرد

دفتر رياست جمهوری افغانستان پيش از اين گفته بود که شرکت ملی نفت چين با ايجاد يک پالايشگاه تصفيه نفت در داخل افغانستان، ۷۰ درصد از درآمد به‌دست آمده از استخراج نفت از حوزه آمو را به دولت افغانستان خواهد سپرد.

برآورد شده است که ذخاير نفت اين حوزه که در ولايت‌های فارياب و سرپل قرار دارد بيش از ۸۰ ميليون بشکه باشد.

قرار است طی ۲۰ سال، روزانه ۱۱ هزار بشکه نفت از اين حوزه استخراج شود.

سخنگوی وزارت معادن و صنايع افغانستان گفت آن‌ها اميدوارند سالانه ۴۰۰ ميليون دلار از استخراج نفت حوزه آمو درآمد داشته باشند.

بر پايه اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت معادن افغانستان، ۱۳ شرکت داخلی و خارجی درخواست‌های خود را برای استخراج نفت از حوزه آمو به اين وزارت ارائه کرده بودند که از ميان آن‌ها شرکت‌های ملی نفت چين، شرکت‌هايی از پاکستان، فرانسه، استراليا و يک شرکت وابسته به زلمی خليل‌زاد، سفير پيشين آمريکا در افغانستان، به مرحله نهايی داوطلبی راه يافته بودند.

منابع مختلف داخلی و بين‌المللی از وجود ذخاير غنی گاز و نفت در افغانستان خبر داده‌اند اما اين کشور تاکنون تنها به شکل محدود توانسته است از بخشی از منابع گاز در شمال اين کشور بهره‌برداری کند.
در حال حاضر افغانستان گاز و مواد نفتی مورد نياز خود را از کشورهای آسيای ميانه و ايران تأمين می‌کند.