نيروی انتظامی استان هرمزگان گفت در دو ماهه نخست سال جاری ۶۰ وب‌سايت را فيلتر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سرگرد علی‌اکبر قرائی‌پور، سرپرست پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات نيروی انتظامی (فتا) استان هرمزگان از فيلترشدن ۶۰ سايت داخلی و خارجی خبر داد.

وی گفت: “کارشناسان پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات استان در دو ماهه ابتدای سال جاری ۴۴۴ سايت داخلی و ۱۷۷ سايت خارجی را رصد و ۴۱ سايت داخلی و ۱۹ سايت خارجی را فيلتر کردند.”

سرگرد قرائی‌پور افزود: “در حوزه مقابله با جرائم، در اين مدت ۱۳ فقره جرم و تخلف در فضای مجازی با موضوعات مختلف به وقوع پيوست که هفت فقره آن شناسايی و کشف شد و در اين رابطه هفت متهم نيز دستگير و برای سير مراحل قانونی به دادسرا معرفی شده‌اند.”

سرپرست پليس فتای استان هرمزگان از “آموزش” مسئولان کافی‌نت‌های بندرعباس با حضور کارشناسان پليس فتا گفت و افزود به‌صورت تخصصی از ۱۰ کافی‌نت بازديد شده است.

سرپرست پليس فتا در استان هرمزگان: مهم‌ترين موضوعات رصدشده در فضای مجازی در دو ماه نخست سال‌جاری روز طبيعت، روز ملی فن‌آوری هسته‌ای، روز جهانی کارگر، مرحله دوم هدفمندکردن يارانه‌ها، شناسايی سايت‌های فروش تجهيزات ماهواره، سايت‌های فعال در زمينه گلدکويست، شناسايی فروشندگان داروهای تقلبی و شناسايی سايت‌های فيشينگ بوده است

سرگرد قرائی‌پور مهم‌ترين موضوعات رصدشده در فضای مجازی در دو ماه نخست سال‌جاری را روز طبيعت، روز ملی فن‌آوری هسته‌ای، روز جهانی کارگر، مرحله دوم هدفمندکردن يارانه‌ها، شناسايی سايت‌های فروش تجهيزات ماهواره، سايت‌های فعال در زمينه گلدکويست، شناسايی فروشندگان داروهای تقلبی و شناسايی سايت‌های فيشينگ عنوان کرد.

پليس فضای توليد و تبادل اطّلاعات با تصويب قانون جرايم رايانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و مصوّبات دولت در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ به دستور اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران، تشکيل گرديد.

“تأمين امنيت فضای توليد و تبادل اطّلاعات کشور، صيانت از هویّت دينی، ملّی و ارزش‌های انسانی جامعه در «فتا»، حفظ حريم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صيانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای توليد و تبادل اطّلاعات، حفظ زيرساخت‌های حياتی کشور در مقابل حملات الکترونيک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّاليت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صيانت از حاکميت و اقتدار ملّی” از جمله اهداف تشکيل پليس فتا عنوان شده است.

مسئولان جمهوری اسلامی ايران فضای اينترنت را “ناامن” توصيف می‌کنند و معتقدند “دشمنان نظام” همواره از طريق اينترنت عليه حکومت و “ارزش‌های دينی” می‌کنند.

از اين رو آن‌ها قصد دارند برای کنترل بيشتر بر روی اينترنت “اينترنت ملی” يا “شبکه ملی اطلاعات” را راه‌اندازی کنند.

پيش از اين مسئولان دولتی ايران گفته‌ بودند “اينترنت ملی” حداکثر تا ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی خواهد شد.

اما رضا تقی‌پور، وزير ارتباطات و فن‌آوری ايران در بهمن‌ماه سال گذشته گفت اين شبکه در خردادماه سال ۹۱ آغاز به فعاليت خواهد کرد.

اکنون يک روز مانده به پايان ماه خرداد هنوز از راه‌اندازی “اينترنت ملی” خبری منتشر نشده است.