نگار نخعی – فرامرز پیلارام یکی دیگر از نقاشان و خوش‌نویسان پیشگام و مؤثر در هنرهای تجسمی معاصر ایران و از بنیانگذاران مکتب نقاشی سقاخانه و نقاشی خط است. فرامرز پیلارام در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد.

او تحصیلاتش را در رشته معماری داخلی و نقاشی تزیینی در دانشکده هنرهای زیبا در سال ۴۷ به پایان رساند و پس از آن برای ادامه تحصیلاتش در رشته هنر به ویژه چاپ به پاریس سفر کرد.

pilaram4

او در سومین و چهارمین دوسالانه تهران کار‌هایش را به نمایش درآورد و مورد تقدیر قرار گرفت.

فرامرز پیلارام که بیش از همه به خاطر خط نقاشی‌هایش شناخته شده است در تمام آثارش نماد‌ها و درونمایه‌های اصیل ایرانی به چشم می‌آید. او در ابتدا مهرهای قدیمی را با کمی دخل و تصرف در ابعاد بزرگ به روی بوم منتقل کرد و پس از آن با استفاده از خط و ترکیب‌بندی‌های هندسی و استفاده از سمبل‌های ایرانی جریان تازه‌ای را در نقاشی معاصر ایران به راه انداخت.

 پیلارام با استفاده از خط و حروف و هنر قدیمی ایران دنیای متفاوتی را در نقاشی ایران خلق کرد.

بسیاری از منتقدان او را یکی از بنیانگذاران اصلی مکتب خط نقاشی می‌دانند. او با استفاده از تکرار حروف در کار‌هایش تصویری نو و تأثیرگذار را به نمایش گذاشت.

در سال‌های دهه ۱۳۴۰، نقاشان نوگرای ایرانی توجه ویژه‌ای به استفاده از عناصر گوناگونی که می‌توانست نشان و نماد یا بازتابی از فرهنگ بومی و ملی باشد، نشان می‌دادند و هر کدام با برجسته ساختن برخی از این عناصر در پی دست یافتن به سبک و زبان شخصی خود بودند.

پیلارام نیز در‌‌ همان سال‌ها، با استفاده از خط و حروف و هنر قدیمی ایران دنیای متفاوتی را در نقاشی ایران خلق کرد.

حروف و خط در آثار فرامرز پیلارام‌ گاه با ترکیب‌بندی‌های خاص و انتزاعی به عنصری چون رنگ و فضا در لابه‌لای تصویر‌هایش بدل شد. او با توجه ویژه به رنگ و حرکت و آهنگ خطوط فضاهای گوناگونی را تجربه و بازآفرینی کرد.

او خود درباره کار‌هایش نوشته است: «از تکرار یک فرم و ادغام عنصر خط در یکدیگر، در اندیشه من یک وحدت خاص ذهنی به وجود می‌آید که در اصل به واقعیت می‌پیوندد، و از نظر من قابل تفهیم و تفسیر است. هدف من گسترش هنری اصیل، پاک و ایرانی است.»

آثار فرامرز پیلارام در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در ایران و کشورهای مختلف به نمایش درآمده و در تعدادی از موزه‌های هنر معاصر در جهان به ویژه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

فرامرز پیلارام در سن ۴۶ سالگی در سال ۱۳۶۲ به دلیل سکته قلبی درگذشت.

ویدئو: پاره‌ای از آثار فرامرز پیلارام