هم‌زمان با آغاز نشست ناتو در شيكاگو كه محور اصلي آن موضوع افغانستان است،‌ طالبان از اعضاي اين سازمان خواسته اند تا از دنباله روي سياست هاي امريكا بپرهيزند.

 
نشست دو روزه اين سازمان روز يك‌شنبه، ۳۱ ارديبهشت ماه آغاز شد و انتظار مي رود كشورهاي عضو روي وضعيت افغانستان بعد از خروج نظاميان خارجي و چگونگي تامين هزينه‌هاي مالي نيروهاي امنيتي افغانستان گفت‌وگو كنند.
 
دبيركل ناتو،‌ دبيركل سازمان ملل متحد و رهبران و نمايندگان نزديك به ۶۰ كشور از جمله هيئتي تحت رياست حامد كرزي،‌ رئيس جمهور افغانستان و شماري از نمايندگان جامعه مدني اين كشورحضور يافته‌اند.
 
موعد خروج نظاميان خارجي كه تحت فرماندهي امريكا در افغانستان فعاليت مي كنند،‌ پايان سال ۲۰۱۴ تعيين شده است تا با واگذاري مرحله‌اي مسئوليت امنيت به نيروهاي امنيتي افغانستان،‌ به صورت تدريجي از اين كشور خارج شوند
 
طالبان اما با آغاز اين گردهمايي بزرگ بين‌المللي،‌ با مخاطب قرار دادن كشورهاي هم پيمان امريكا، خواستار خروج چه زودتر نظاميان‌شان از افغانستان و قطع كمك به نيروهاي امنيتي افغانستان شده‌اند.
 
موعد خروج نظاميان خارجي كه تحت فرماندهي امريكا در افغانستان فعاليت مي كنند،‌ پايان سال ۲۰۱۴ تعيين شده است تا با واگذاري مرحله‌اي مسئوليت امنيت به نيروهاي امنيتي افغانستان،‌ به صورت تدريجي از اين كشور خارج شوند.
 
اما خواسته طالبان درحالي مطرح مي شود كه در پي كاهش حمايت عمومي در غرب از حضور ناتو در افغانستان و بحران مالي درغرب، دولت جديد سوسياليست فرانسه از اعضاي عمده ناتو اعلام كرده است كه مصمم است تا پايان سال ۲۰۱۲ به حضور خود در اين كشور پايان دهد.
 
طالبان در بخشي ديگر از اين اطلاعيه گفته‌اند كه هم‌زمان با انجام فعاليت‌هاي نظامي،‌ راه حل سياسي را نيز براي حل بحران افغانستان مي‌پذيرند اما امريكا را متهم كرده‌اند كه دراين زمينه سياست مشخصي ندارد و به تعهد خود در زمينه صلح پايبند نيست.
 
مذاكرات امريكا با اين گروه تندرو مذهبي در دي ماه سال گذشته آغاز شده اما سه ماه بعد طالبان آن را به دليل آن چه كه “روشن نبودن” موضع امريكا در زمينه برقراري صلح در افغانستان خواندند به حالت تعليق در آوردند.
 
اين خواسته‌هاي طالبان در حالي مطرح مي‌شود كه اندرس فوگ راسموسن،‌ دبيركل ناتو يك روز قبل از آغاز نشست ناتو،‌ طالبان را دشمن مشترك ناتو و افغانستان خوانده بود و بر مبارزه جدي بر عليه اين گروه تاكيد كرد.
 
راسموسن در مورد ابراز نگراني از وجود گروه‌هاي تروريستي و ادامه حمايت پاكستان از طالبان گفت كه قرار است دراين زمينه با رئيس جمهور پاكستان كه در اين نشست حضور دارد به صورت جدي صحبت شود و پيام واضحي جامعه بين‌المللي به اين كشور فرستاده شود.