بريتانيا از کشورهای عضو اتحاديه اروپا می‌خواهد که اجرای طرح ممنوعيت بيمه کشتی‌های حامل نفت ايران را حداکثر به مدت شش ماه به تعويق بيندازند.

ديپلمات‌های اروپايی امروز چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت (نهم ماه مه) به خبرگزاری رويترز اطلاع داده‌اند که دولت بريتانيا اين درخواست را به اين دليل مطرح کرده است که اعتقاد دارد ممنوعيت بيمه اين تانکرها می‌تواند به قيمت نفت ضربه‌ای شديد وارد کند و آن را به ميزان زيادی بالا ببرد.

اتحاديه اروپا همچنين از روز يکم ژوئيه وارد کردن نفت ايران به کشورهای اين اتحاديه را ممنوع می‌کند و اين امر در عين حال اين کشورها را از بيمه و تمديد کردن بيمه تانکرهای حامل نفت خام ايران در تمام نقاط دنيا باز خواهد داشت.

اين اقدام به احتمال تأثير شديدی بر اقتصاد لندن خواهد گذاشت چرا که لندن مرکز بيمه دريايی جهان به‌شمار می‌آيد.

يک ديپلمات اروپايی: دليل اصلی اين امر فشارهايی است که از سوی ژاپن و کره جنوبی به شرکت‌های بيمه غربی وارد می‌شود چرا که آن‌ها سعی دارند پس از يکم ژوئيه نيز نفت خام ايران را خريداری کنند

ايران بيشترين ميزان از ۲/۲ ميليون بشکه نفت خامی را که به‌طور روزانه توليد می‌کند به کشورهای آسيايی می‌فروشد.

چهار خريدار اصلی نفت خام ايران يعنی کشورهای چين، هندوستان، ژاپن و کره جنوبی هنوز به‌دنبال جايگزين برای بيمه کردن کشتی‌های حامل نفت از ايران هستند. بيمه اين کشتی‌ها تاکنون بر عهده شرکت‌های بيمه لندن بوده است.

اين تحريم‌ها با هدف قطع درآمدهای نفتی ايران صورت گرفته است تا حکومت ايران را وادار به متوقف ساختن برنامه هسته‌ای اين کشور کند.

به باور کشورهای غربی احتمال دارد که نيت حکومت ايران از پيشبرد اين برنامه، دست‌يابی به سلاح‌های هسته‌ای باشد، اما ايران چنين ادعايی را همواره تکذيب کرده ‌است.

برخی از شرکت‌های چينی و هندی خريدار نفت ايران از شرکت‌های بيمه دولتی خواسته‌اند که بيمه کشتی‌های حامل نفت ايران به اين کشورها را با ارائه ضمانت‌نامه‌های دولتی پوشش دهند. اما کشورهای ژاپن و کره جنوبی شرايط پيچيده‌تری را به نسبت چين و هندوستان تجربه می‌کنند چرا که فشارهای دولت آمريکا اين کشورها را مجبور کرده است که واردات نفت خام خود از ايران را کاهش دهند.

با اين حال، همين مقدار واردات نفت نيز مستلزم آن است که نفت‌کش‌ها بيمه شوند و اين امر بدون کمک شرکت‌های بيمه غربی امکان‌پذير نيست.

يک ديپلمات‌ اروپايی در اين‌باره به خبرگزاری رويترز گفت: “بريتانيا می‌خواهد اتحاديه اروپا را وادار کند که اجرای ممنوعيت بيمه تانکرهای حامل نفت ايران را تا شش ماه به تعويق بيندازد.”

او افزود: “دليل اصلی اين امر فشارهايی است که از سوی ژاپن و کره جنوبی به شرکت‌های بيمه غربی وارد می‌شود چرا که آن‌ها سعی دارند پس از يکم ژوئيه نيز نفت خام ايران را خريداری کنند.”

به گفته اين ديپلمات، نگرانی بريتانيا از اين است که اجرای ممنوعيت بيمه از اول ماه ژوئيه، قيمت نفت را به‌شدت افزايش دهد.