دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا به همتای ترک خود رجب طیب اردوغان گفته که واشنگتن می‌خواهد فتح الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا را که از سوی این کشور به دخالت در کودتای سال ۲۰۱۶ متهم است، به این کشور باز گرداند.

فتح الله گولن در تبعیدی خودخواسته دو دهه است که در آمریکا زندگی می‌کند.

به گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، ترامپ در آرژانتین و در جریان سفر دو هفته قبل سران گروه جی ۲۰ به اردوغان گفته که «گولن و سایرین» را به ترکیه بازخواهد گرداند.

ترکیه مدت‌هاست که به دنبال استرداد فتح الله گولن است که در تبعیدی خودخواسته برای دو دهه در آمریکا زندگی می‌کند. او که پیش‌تر از متحدان اردوغان بود، از سوی مقامات این کشور به تلاش برای کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه متهم است. در کودتای آن سال، گروهی از سربازان و نیروهای نظامی با تانک و هلی‌کوپتر به پارلمان این کشور حمله کردند.

گولن این اتهام را رد می‌کند.

اردوغان هفته پیش گفته بود که ترکیه برای ردیابی منابع مالی و حمایتی گولن در خارج از کشور، تحقیقات تازه‌ای را آغاز می‌کند.

چاووش‌اوغلو هم در کنفرانس دوحه گفته که اخیرا منابع معتبری از سوی اف بی‌آی درباره قرار مالیاتی بنیاد گولن دیده است.

ترامپ ماه گذشته گفته که استرداد گولن به معنای تلاش برای کاهش فشارهای ترکیه بر عربستان سعودی به دنبال قتل جمال خاشقجی نیست با این حال ترکیه درباره قتل این روزنامه‌نگار در استانبول و همچنین موضوع حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه با این کشور اختلاف دارد.

رئیس جمهوری ترکیه، چند روز قبل در سخنانی که در استانبول در کنفرانس دادگستری‌های کشورهای ناظر و عضو سازمان همکاری اسلامی ایراد کرد، ایالات متحده آمریکا را تهدید کرد که چنانچه به حمایت‌های خود از یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه ادامه دهد، ارتش ترکیه وارد شهر منبج می‌شود و علاوه بر آن به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شرق فرات نیز تعرض می‌کند.

این در حالی است که طبق توافقی که در ژوئن/خرداد گذشته بین ترکیه و آمریکا به دست آمد، نیروهای دو کشور که به صورت مستقل در منبج گشت‌زنی می‌کردند، تحت آموزش قرار گرفتند تا گشت‌زنی را به صورت مشترک انجام دهند. گشت‌ نظامی مشترک بخشی از توافق کلی آمریکا و ترکیه درباره یک نقشه راه برای همکاری‌های بیشتر در منبج است. ایالات متحده آمریکا به ترکیه هشدار داده که هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه این توافق و لاجرم امنیت ترکیه را به خطر می‌اندازد.

اردوغان: در حمله به کردهای شرق فرات تعلل نمی‌کنیم