رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی از بازداشت تعدادی از شهروندان از جمله شهروندانی با تابیعیت کشورهای دیگر، به اتهام «وابستگی به جریان مسیحیت‌ صهیونیستی» خبر دادند. این رسانه‌ها می‌گویند «نقشه تسخیر ایران و توهین به اسلام، مقدسات و اهل‌بیت، از برجسته‌ترین مستندات مکشوفه از جریان مزبور است.»

در گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده، بدون ذکر تعداد و جزییات فعالیت افراد آمده است: «اعضای این باند که غیر از عوامل داخلی، متشکل از اتباع بیگانه هستند، با هدایت مستقیم از سوی رژیم‌ صهیونیستی، ضمن تبلیغ و تبشیر مسیحیت در نقاط مختلف کشور، افراد زیادی را نیز به فرقه مسیحیت تبشیری جذب کرده‌ بودند.»

خبرگزاری مهر در ادامه این گزارش نوشته که «اعضای این باند تبشیری وابسته به فرقه مسیحیت‌صهیونیستی، مطابق آموزش‌های تشکیلاتی، برای جلوگیری از شناسایی، از اسامی مستعار ایرانی چون «کوروش» و «یحیی» بهره می‌گرفتند.»

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گزارش سالانه آزادی ادیان وزارت امور خارجه آمریکا که سه‌شنبه ۸ خرداد/ ۲۹ می‌ منتشر شد، به وضعیت آزادی ادیان در ایران پرداخته و درباره سرکوب نوکیشان مسیحی و بهاییان در ایران ابراز نگرانی کرده.

بر اساس این گزارش در ایران دو نوع رفتار در زمینه آزادی ادیان وجود دارد. ‌یکی در مورد ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی و دیگری در مورد ادیانی که به رسمیت شناخته نشده‌اند. بهاییان و آنها که به آیین مسیحیت می‌گرایند (نوکیشان مسیحی)، در دسته دوم جای می‌گیرند.

همچنین بر پایه این گزارش نوکیشان مسیحی و رهبران کلیسا‌های خانگی در ایران تحت تعقیب و آزار قرار گرفته‌اند و برای برخی از آنان حکم زندان تا ۱۰ سال صادر شده است.