پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک‌های جهان، ديروز (دوشنبه)، در نخستين روز از سفر سه روزه‌اش به کوبا، به مردم اين کشور توصيه کرد که در ساختن جامعه‌ای بهتر، نو و آزاد بکوشند. او همچنين خطاب به حکومت کوبا تأکيد کرد که به کليسای کاتوليک آزادی‌ها و اختيارات بيشتری بدهد تا بتواند به کشوری که آينده نامعلومی را انتظار می‌کشد، کمک کند.

به گزارش رويترز، اين نخستين سفر پاپ بنديکت به کوبا به‌شمار می‌آيد؛ سفری که پاپ در آن خواستار آينده‌ای آزاد و صلح‌آميز برای کوبا شده است.

پاپ در نخستين روز سفر خود به کوبا، آيين عشاء ربانی را برای ده‌ها هزار تن از مردم اين کشور که در ميدان انقلاب شهر سانتياگو گرد آمده بودند، به‌جای آورد. او در موعظه‌اش، پيام خود را خطاب به کوبايی‌ها ادا کرد و رائول کاسترو، رئيس‌جمهور کوبا نيز در صف نخست شنوندگان ايستاده بود.

پاپ در بخشی از موعظه‌اش گفت: “از شما می‌خواهم که دين‌تان را احيا کنيد، چرا که همراه مسيح و برای مسيح زندگی می‌کنيد و به صلح، بخشندگی و تفاهم مسلح شده‌ايد، باشد که بتوانيد برای ساختن جامعه‌ای نو و آزاد تلاش کنيد، جامعه‌ای بهتر، که انسانيت را بيشتر ارج نهد و محاسن خداوند را بهتر بازتاب دهد.”

در خلال سخنان پاپ، مردی فرياد زد: “مرگ بر کمونيسم!” و نيروهای امنيتی او را به سرعت از جمعيت دور کردند.

هدف اصلی پاپ از اين سفر، پُررنگ‌ کردن نقش کليسا در جامعه کوبا بوده است

پاپ بنديکت ۸۴ ساله درست سه روز پس از بيان اين جمله که “کمونيسم ديگر در کوبا جوابگو نيست”، موضع‌ کمابيش ملايم‌تری را در ساعات آغازين اقامت سه روزه‌اش در کوبا اتخاذ کرد.

هدف اصلی پاپ از اين سفر، پُررنگ‌ کردن نقش کليسا در جامعه کوبا بوده است.

سخنان بنديکت در شهر سانتياگو، محتاط‌انه‌تر، ظريف‌تر و معتدل‌تر از آن بود که بتواند انتقادی مستقيم از نظام تک‌حزبی کوبا به‌شمار آيد، اما در همين حال، عباراتی را نيز شامل می‌شد که غيرمستقيم اشاراتی به مسائل مربوط به حقوق بشر در اين کشور داشت.

پاپ در بخش ديگری از سخنان خود اظهار داشت: “من اميدها و آرزوهای مشروع تمام کوبايی‌ها را – در هر کجا که باشند – در قلبم نگه داشته‌ام، و همچنين رنج‌هايشان را.” اين اشارات پاپ به رنج کوبايی‌ها، احتمالا با استقبال مخالفان سياسی چه در خاک کوبا و چه در تبعيد روبه‌رو می‌شود.

سفر پاپ بنديکت به کوبا که در خلال آن توقفی نيز در مکزيک داشت، ۱۴ سال پس از سفر پاپ ژان پل دوم به کوبا صورت گرفته است.

اين سفر در زمانی انجام يافته است که به‌نظر می‌رسد روابط دشمنانه حکومت و کليسا در اين کشور، پس از ده‌ها سال، رو به بهبود گذاشته است.