در جشنواره بین‌المللی فیلم رباط در مراکش از فیلم مستند «هزار و یک زن چون من» ساخته صحرا مانی، فیلم‌ساز افغانستانی تقدیر شد. این فیلم درباره دادخواهی زنی است که قربانی تجاوز جنسی شده و تلاش او برای یک زندگی تازه را نشان می‌دهد.

خاطره از کودکی مورد تجاوز های مکرر از جانب پدر خود بود اما خاموش ننشست و در پی دادخواهی شد

بیست‌ودومین جشنواره فیلم «مولف رباط» از ۲۷ اکتبر تا ۴ نوامبر (۵ تا ۱۳ آبان) در مراکش برگزار می‌شود. فیلم «هزار و یک زن چون من» ساخته صحرا مانی، فیلم‌ساز افغانستانی، جایزه بهترین فیلم مستند را از جشنواره بین المللی فیلم رباط در مراکش دریافت کرد. این فیلم مستند در باره زندگانی خاطره، زن جوان افغانستانی است که قربانی تجاوز است و تلاش می‌کند تجاوزگر خود را که پدر اوست به دادگاه ببرد.

آن گونه که عنوان فیلم می‌گوید زنان و دخترانی چون خاطره که مورد تجاوز در خانواده خود شده اند کم نیستند، اما خاطره شاید اولین زن جوانی‌ست که برای دادخواهی برخاست و در پی پیدا کردن زندگانی امن برای دو کودک خود برآمد که نتیجه تجاوز و آزارهای جنسی هستند.

صحرا مانی، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم مستند، می‌گوید آن چه به خاطره کمک کرد تا از یک قربانی به یک قهرمان جسور تبدل بشود، حس مادری او بود. در عوض مادر او که نتوانست محل امنی برای فرزند خود به وجود بیارد، خود او دست به کار شد تا لگام تقدیر را به دستان خود بگیرد و پدر تجاوزگر خود را به دادگاه بکشد و پس از مبارزه‌های زیاد موفق بشود جرم‌های مرتکب شده او را ثابت کند و به پای مجازات بکشد.

صحرا مانی اما تنها کسی نیست که داستان فاجعه‌بار حاطره را به نوار گرفته باشد و صدای او را به گوش جهانیان رسانده باشد، بلکه کسی‌ست که برای پیدا کردن محل و کشور امن برای خاطره نیز تلاش کرده و موفق شده خاطره را با دو کودکش به فرانسه بیاورد و حال یک سال است که این سه جبردیده در فرانسه روزگار جدید شروع کرده اند و این فیلم را اگر هم توان دوباره دیدن داشته باشند دیگر برایشان خاطره‌ایست که گذشته است.

صحرا مانی تنها کارگردان فیلمی از روزگار خاطره نیست بلکه برای آینده امن و بهتر او نیز سهم دارد

درباره این فیلم مستند و چالش‌های ساخت آن با صحرا مانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. صحرا مانی می‌گوید اگر خاطره را در یکی از برنامه‌های یکی از شبکه‌های معروف افغانستان نمی‌دید که بدون ترس از تجاوزگر خود که پدرش هست صحبت می‌کند، شاید این فیلم ساخته نمی‌شد. این گفت‌وگو را بشنوید:

گفت‌وگو با صحرا مانی: