اندرس فوگ راسموسن،‌ دبير کل سازمان ناتو از رئيس جمهور افغانستان خواسته است تا پيمان استراتژيک اين کشور با آمريکا را پيش از کنفرانس بين‌المللی شيکاگو، امضا کند.

دفتر رياست جمهوری افغانستان در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که دبيرکل ناتو اين موضوع را در تماس تلفنی با حامد کرزی، رئيس جمهور اين کشور مطرح کرده است.

راسموسن گفته است: “اگر سند استراتژيک بين آمريکا و افغانستان پيش از برگزاری نشست بين‌المللی شيکاگو امضا شود تأثير خوبی بر اين نشست خواهد داشت.”

قرار است کنفرانس بين‌المللی شيکاگو با حضور رهبران کشورهای عضو در ماه مه سال جاری ميلادی در شهر شيکاگو آمريکا برگزار شود.

مأموريت سازمان ناتو پس از سال ۲۰۱۴ که قرار است نيروهای اين سازمان از افغانستان خارج شود و چگونگی کمک به افغانستان پس اين سال، از محورهای عمده اين نشست اعلام شده است.

حامد کرزی گفته است که افغانستان با امضاء اين پيمان موافق است اما آمريکا می‌بايست شرط‌های اين کشور را که در لوی جرگه (نشست بزرگ)‌ سنتی مردم افغانستان ارائه شد، برآورده سازد

دفتر رياست جمهوری افغانستان در اين اطلاعيه به نقل از حامد کرزی گفته است که افغانستان با امضاء اين پيمان موافق است اما آمريکا می‌بايست شرط‌های اين کشور را که در لوی جرگه (نشست بزرگ)‌ سنتی مردم افغانستان ارائه شد، برآورده سازد.

احترام به حاکميت ملی افغانستان،‌ واگذاری مسئوليت زندان‌های نيروهای آمريکايی به دولت افغانستان و پايان يافتن عمليات شبانه نظاميان آمريکايی،‌ از جمله شروطی است که چهار ماه پيش از سوی لوی جرگه مطرح شد.

افغانستان طی يک سال اخير با شماری از کشورها از جمله هند،‌ فرانسه، ايتاليا و بريتانيا پيمان و تفاهم‌نامه‌های بلندمدت راهبردی امضا کرده است.

پاکستان و ايران دو همسايه بزرگ افغانستان در مورد امضا اين پيمان‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به‌ويژه در مورد امضاء احتمالی پيمان استراتژيک با آمريکا ابراز نگرانی کرده‌اند اما دولت افغانستان تأکيد کرده است که اين اقدامات در راستای “تأمين منافع” اين کشور صورت می‌گيرد و از آن برعليه هيچ کشور ديگری استفاده نخواهد شد.