در پنجمین روز از تظاهرات خشونت‌آمیز در مناطق مختلف افغانستان در اعتراض به “بی‌حرمتی” سربازان امریکایی به قرآن، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان خواستار پایان تظاهرات خشونت آمیز در این کشور شد.

 
این تظاهرات تاکنون سبب مرگ دست کم ۳۰ تن از جمله دو سرباز خارجی و یک پلیس افغانستان شده و ۲۶۰  تن که در میان آنان شماری از سربازان خارجی و نیروهای امنیتی افغانستان دیده می‌شوند نیز مجروح شده‌اند.
 
حامد کرزی که روز یک شنبه هفت اسفندماه، ‌ در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت ضمن محکوم کردن بی‌حرمتی به قرآن، ‌ از مردم این کشور خواست تا اجازه ندهند “دشمنان صلح و ثبات افغانستان از احساساتشان سوء‌ استفاده کنند.
 
کرزی می‌گوید که باراک اوباما در نامه‌ای به او از بروز این رویداد پوزش خواسته و وعده سپرده است که عاملان بی‌حرمتی به قرآن را مورد بازپرسی و تحقیق قرار خواهند گرفت 

وی گفت: “دولت افغانستان هیئتی که در ترکیب آن شماری از اعضای شورای ملی این کشور، ‌ علما و نمایندگان ادارات مختلف حضور داشته به پایگاه بگرام فرستاده و بعد از تکمیل تحقیقات خواستار مجازات عاملان این رویداد شده است.”

 
کرزی افزود که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به او از بروز این رویداد پوزش خواسته و وعده سپرده است که عاملان بی‌حرمتی به قرآن را مورد بازپرسی و تحقیق قرار خواهند گرفت.
 
رئیس جمهور افغانسستان در مورد کشته شدن دو مشاور امریکایی در ساختمان وزارت کشور افغانستان گفت که تا هنوز علت این قضیه و اینکه آیا عامل قضیه داخلی بوده و یا خارجی، ‌ مشخص نیست.
 
وی در واکنش به فراخواندن مشاوران خارجی از مراکز دولتی این کشور گفت: “این یک مسئله موقتی است اگر دلیل آن در چنین حالتی که سوزاندن قرآن کریم مردم افغانستان را احساساتی کرده است، ‌ کار معقولی کرده‌اند و اگر دلایل امنیتی باشد مربوط به خودشان است.”
 
با وصف اعتراضات خشونت آمیز بر علیه نظامیان امریکایی بخاطر  بی‌حرمتی به قرآن، ‌ حامد کرزی گفت که افغانستان به تصمیم خود گذشته خود برای امضا پیمان استراتژیک با امریکا متعهد است.
 
اما کرزی افزود: “این پیمان در صورتی امضا خواهد شد که امریکا شروط افغانستان را که در آن بر توقف عملیات شبانه و بستن تمام زندان‌های خارجی تاکید کرده است احترام بگذارند و آن را که مهم‌ترین شرایط حاکمیت ملی افغانستان بپذیرند.”
 
با وصف این نیروهای خارجی مستقر در افغانستان که بیشتر آن‌ها امریکایی هستند عملیات شبانه را در راستای مبارزه با تروریسم موثر خوانده و برادامه آن‌ها تاکید کرده‌اند و مسئولیت زندان‌های را نیز تا اکنون به دولت افغانستان واگذار نکرده‌اند.