رستم قاسمی، وزير نفت ايران از توقف “قطعی” فروش نفت به شماری از کشورهای اروپايی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی در نشست خبری شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ گفت: “در مورد توقف صادرات نفت به ديگر کشورهای اروپايی هم بعداً تصميم خواهيم گرفت.”

وی نام کشورهايی را که ايران قصد دارد فروش نفت خود را به آن‌ها متوقف کند، اعلام نکرد.

ايران می‌گويد پيش از پايان زمان‌بندی شش ماهه اتحاديه اروپا برای تحريم نفت اين کشور، فروش نفت خود را به برخی از کشورهايی اروپايی متوقف می‌کند. شماری از نمايندگان مجلس ايران نيز پيشتر گفته بودند در حال آماده کردن طرحی برای قطع فروش نفت به اروپا هستند.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران از اتحادیه اروپا خواسته تا در تحریم خرید نفت از ایران تجدیدنظر کند

اتحاديه اروپا ۲۳ ژانويه اعلام کرد از ژوئيه ۲۰۱۲ (۱۱ تير ۱۳۹۱) خريد نفت از ايران را متوقف می‌کند.

تحریم‌ صادرات نفت ایران به اروپا در واکنش به برنامه اتمی ایران برقرار شده است.

کشورهای غربی می‌گويند نگران هستند که ايران در برنامه اتمی خود “اهداف نظامی” داشته باشد اما ايران همواره اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد برنامه اتمی‌اش اهداف “صلح‌آميز” دارد.

وزیر نفت ایران در این نشست خبری از اتحادیه اروپا خواست تا در تحریم خرید نفت از ایران تجدیدنظر کند.

با این حال وی افزود: “با تحریم صادرات نفت ایران به اروپا، مردم کشورهای اروپایی باید هزینه‌های آن را پرداخت کنند و ایران هیچ‌گونه نگرانی برای فروش نفت خود ندارد.”

رستم قاسمی همچنین گفت امکان مبادله نفت ایران با کالا، با برخی از کشورهای “دوست” وجود دارد اما ایران تاکنون از چنین روشی استفاده نکرده است.

قاسمی همچنین در پاسخ به سئوالی که چرا ایران در زمستان جاری صادرات نفت خود را به اروپا ایران قطع نمی‌کند، گفت: “ایران نمی‌خواهد در سرمای زمستان شیرهای نفت خود را به روی اروپا ببندد، زیرا ما آمریکایی و اروپایی نیستیم و منافع انسان‌دوستانه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.”

به گفته وزیر نفت ایران “کشورهایی که موضع خصمانه‌ای نسبت به ایران دارند قطعاً در آینده در لیست سیاه صنعت نفت کشور قرار می‌گیرند.”