کنسول سفارت جمهوری اسلامی ايران در سوريه خبر ربوده شدن ۱۱ زائر ايرانی را تأييد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر عبدالمجيد کامجو، کنسول سفارت جمهوری اسلامی ايران در سوريه با تأييد ربايش ۱۱ زائر ايرانی در روز چهارشنبه ‌۱۲ بهمن‌ماه، نسبت به عدم سفر شهروندان ايرانی از طريق زمينی به سوريه هشدار داد.

کامجو گفت علی‌رغم هشدارهای مکرر نمايندگی ايران در سوريه مبنی بر عدم سفر شهروندان ايرانی از طريق زمينی به اين کشور همچنان اتوبوس‌های ايرانی به سوريه می‌آيند.

وی با بيان اين‌که افراد ربوده‌شده “غيرنظامی” بوده‌اند اعلام کرد که اين افراد به‌همراه همسر و خانواده خود جهت زيارت عازم سوريه شده‌اند.

کنسول جمهوری اسلامی در سوريه گفت ربايندگان قصد دارند به اين طريق تبليغ کنند که ايران در رابطه با حوادث سوريه نيرو به اين کشور اعزام کرده است.

تاکنون افزون بر هفت مهندس ايرانی ، ۲۲ زائر تبعه ايران نيز توسط افراد مسلح ربوده شده‌اند

در همين حال علی حيدری، معاون عتبات و عاليات سازمان پزشکی حج و زيارت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا) با بيان اين‌که “حادثه در مسير حلب به دمشق رخ داده است”، گفت: “اين زائران از استان لرستان به سوريه اعزام شده بودند که ساعت سه و ۴۵ دقيقه اتوبوس آن‌ها توسط ربايندگان متوقف شد.”

وی افزود ربايندگان پس از متوقف کردن اتوبوس آن را به‌ جاده خاکی و بی‌راهه هدايت کردند.

حيدری افزود: “تمامی پول و طلاهای زائران زن همچنين ۱۱ زائر مرد در اين حادثه ربوده شده است.”

معاون عتبات و عاليات سازمان پزشکی حج و زيارت وضعيت ساير زائران را خوب توصيف کرد و گفت: “اسامی زائران هنوز به دلايل امنيتی مشخص نشده ولی به‌زودی اعلام خواهد شد.”

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران نيز روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه از ربوده شدن ۱۱ زائر ايرانی که از طريق مرز زمينی عازم دمشق پايتخت سوريه بودند خبر داد.

چهارم دی‌ماه نیز روزنامه جام جم گزارش داده بود که دو متخصص ایرانی در شهر حمص سوریه ربوده شده‌اند.

خبرگزاری‌های ایران روز ۳۰ آذرماه سال جاری نیز از ربوده شدن پنج مهندس ایرانی در همين شهر خبر داده بودند.

اندکی بعد گروهی با عنوان “جنبش مقابله با گسترش تشیع در سوریه” مسئولیت ربودن این پنج شهروند ایرانی در سوریه را برعهده گرفت و این اقدام را هشداری به ایران و حزب‌الله لبنان عنوان کرد.

“جنبش مقابله با گسترش تشیع در سوریه” با انتشار بیانیه‌ای به ایران و حزب‌الله هشدار داد که “اگر بی‌درنگ به حمایت از حکومت سرکوبگر اسد پایان ندهند، دیگر شهروندان ایرانی و اعضای حزب‌الله در سوریه نیز به سرنوشت این پنج ایرانی دچار خواهند شد.”

تاکنون افزون بر هفت مهندس ايرانی ، ۲۲ زائر تبعه ايران نيز توسط افراد مسلح ربوده شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از جمله حامیان اصلی حکومت بشار اسد در منطقه به شمار می‌رود.