اجرای نقشه‌های پيشنهادی طرح مصوب “بازسازی و به‌سازی بافت فرسوده گرگان” در کميسيون ماده پنج استانداری، بافت تاريخی گرگان را با افزايش تراکم، تعرض معابر و ساخت‌وسازهای جديد روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، بر اساس قوانين، سازمان ميراث فرهنگی به‌عنوان کارفرما متولی حفظ، بازسازی و مرمت بافت‌های تاريخی است و ساير نهادها حق ورود به محدوده بافت تاريخی را ندارند بنابراين ورود و دخالت هر کارفرمای ديگری به جز سازمان ميراث فرهنگی برای به‌سازی و بازسازی بافت تاريخی گرگان، کهن‌ترين بافت تاريخی در شمال کشور را مورد تهديد جدی قرار می‌دهد.

خبرگزاری ميراث فرهنگی: ورود و دخالت هر کارفرمای ديگری به جز سازمان ميراث فرهنگی برای به‌سازی و بازسازی بافت تاريخی گرگان را مورد تهديد جدی قرار می‌دهد

پيش از ثبت ملی بافت تاريخی شهرهای يزد و کاشان در فهرست آثار ملی، بافت تاريخی گرگان به‌عنوان کهن‌ترين بافت تاريخی شمال کشور شناخته شد.

به نوشته خبرگزاری ميراث فرهنگی کارفرمای طرح “بازسازی و به‌سازی بافت فرسوده گرگان” که يک طرح نيمه‌تمام و ناموفق را در کارنامه خود دارد در اين طرح، بافت تاريخی گرگان را به‌عنوان “بافت فرسوده” نام برده و همچنان بدون توجه به نظرات کارشناسی، در راستای اجرای طرح فعاليت می‌کند.

عبدالرضا چراغ‌علی، کارشناس ارشد معماری و رئيس کميته تخصصی سازمان نظام مهندسی گلستان در اين‌باره به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفت: “اين طرح، با نگاهی غيرتاريخی فقط از جنبه اقتصادی و ساخت‌وساز به موضوع بافت تاريخی ارزشمند اين سرزمين پرداخته است.”

خبرگزاری مهر نيز گزارش داده است که بافت تاريخی گرگان از حريم قانونی برخوردار است و هرگونه يکپارچه‌سازی، تجميع و… در اين بافت‌ها ممنوع است.

مهر افزوده است که تغيير کاربری‌های پيشنهادی نه تنها براساس کاربری موجود نيست بلکه منجر به تعريض معابر اصلی و فرعی، تهديد و تخريب کالبد فضايی بافت تاريخی می‌شود.

همچنين رفت و آمد وسايل نقليه در درون بافت تاريخی با ايجاد خيابان در فاز مرکزی، مشکلات ترافيکی نيز در پی خواهد داشت.

بافت تاريخی گرگان در سال ۱۳۱۰ خورشيدی با شماره ۴۱ در فهرست آثار ملی ايران ثبت شده است.