سرگی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه گفت غرب با تشديد تحريم‌ها عليه تهران، امکان حل مسأله هسته‌ای ايران از طريق مذاکرات را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ريا نووستی، سرگی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه (۲۶ ژانويه) در يک گفت‌وگوی راديويی در مسکو روند گسترش تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی ايران را “نسنجيده و بی‌خردانه” عنوان کرد و گفت اعضای غربی گروه ۱+۵ اين درک را ندارند که برای رسيدن به توافق بايد “شيرينی داد” و “چيز جذابی” را پيشنهاد نمود.

کشورهای عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه گذشته در نشست بروکسل تصميم گرفتند واردات نفت از ايران به کشورهای اروپايی را تحريم کنند.

برپايه اين تصميم کشورهای عضو اتحاديه اروپا تا اول ژوئيه سال ۲۰۱۲ واردات نفت خود از ايران را بطور کامل متوقف می‌کنند.

اتحاديه اروپا همچنين افزون بر تحريم نفتی، تحريم‌ بانک مرکزی ايران و ممنوعيت صادرات تجهيزات اساسی برای صنعت نفت و انتقال فن‌آوری‌های مربوط به اين عرصه را عليه ايران تصويب کرد.

کميسيون انرژی مجلس ايران اعلام کرد که مجلس به بررسی فوری طرح قطع صادرات نفت به اروپا اقدام خواهد کرد

در پی اين تحريم‌ها کميسيون انرژی مجلس ايران اعلام کرد که مجلس به بررسی فوری طرح قطع صادرات نفت به اروپا اقدام خواهد کرد.

عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت این طرح روز یکشنبه ۹ بهمن‌ماه در مجلس بررسی خواهد شد.

ناصر سودانی، عضو ديگر کميسيون انرژی مجلس ايران نيز گفت: “نمايندگان مجلس در حال دنبال کردن تصويب طرحی هستند که بر اساس آن همه کشورهای اروپايی که ايران را هدف تحريم خود قرار داده‌اند، بعد از اين نتوانند حتی يک قطره نفت از ايران بخرند.”

مؤيد حسينی صدر، نماينده ديگری که عضو هيأت رئيسه کميسيون انرژی مجلس است از آمادگی کامل مجلس برای بررسی فوری طرح “قطع صادرات نفت به اروپا” خبر داد.

در همين رابطه شبکه خبری راشاتودی روسيه تأکيد کرد که ايران می‌تواند با تحريم پيش‌دستانه شير نفت را به سمت اروپا ببندد و کشورهای اروپايی را با کمبود سوخت روبه‌رو سازد.

راشاتودی نوشت: “اين اقدام توسط مجلس ايران در شرايطی صورت می‌گيرد که کشورهای موافق با تحريم‌های اروپا همچنان حجم قابل توجهی نفت از ايران وارد می‌کنند و فرصت کافی برای پيدا کردن يک جايگزين برای اين نفت نخواهند داشت.”

راشاتودی: تجهيزات پالايشگاهی کشورهايی مثل ايتاليا و يونان برای اين‌که از نفت خام ديگری استفاده کنند بايد تغيير يابند که چنين اقدامی هم بسيار پرهزينه است و هم زمان زيادی می‌برد

راشاتودی افزود: “تجهيزات پالايشگاهی کشورهايی مثل ايتاليا و يونان برای اين‌که از نفت خام ديگری استفاده کنند بايد تغيير يابند که چنين اقدامی هم بسيار پرهزينه است و هم زمان زيادی می‌برد.”

دولت چين نيز با تحريم‌های تازه اتحاديه اروپا عليه ايران مخالفت کرده است.

وزارت امور خارجه چين در بيانيه‌ای اعلام کرد: “اعمال فشار کورکورانه و تحميل تحريم‌های جديد عليه ايران به‌هيچ عنوان رويکردی سازنده نيست.”

وزارت خارجه چين همچنين اعلام کرد که پکن به تلاش خود برای آرام کردن مناقشات بين‌المللی از طريق گفت‌وگوهای ديپلماتيک ادامه خواهد داد.

گروه ۱+۵ و ايران در سال‌های گذشته، چند دور مذاکره برای حل مناقشه اتمی برگزار کرده‌اند اما اين گفت‌وگوهای هسته‌ای بدون نتيجه خاصی پايان يافته است.

آخرين دور اين گفت‌وگوها سال ۱۳۸۹ در ترکيه برگزار شد. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا مذاکرات ترکيه را “دلسرد کننده” ناميد.

قدرت‌های غربی که می‌گويند نگران وجود ابعاد نظامی در برنامه اتمی ايران هستند، پرونده اين کشور را به شورای امنيت سازمان ملل ارسال کردند. شورای امنيت نيز تاکنون در چهار مرحله، تحريم‌هايی را عليه ايران برقرار کرده است.

آمريکا، اتحاديه اروپا و شمار ديگری از کشورها نيز تحريم‌های يک‌جانبه‌ای عليه ايران اعمال کرده‌اند.
با اين حال ايران که برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز می‌داند، می‌گويد با وجود تحريم‌ها از برنامه اتمی دست نمی‌کشد.