علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد ایران در عدم پذیرش درخواست «زورگویانه» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر در معاهده هسته‌ای مصمم است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

دونالد ترامپ به سه قدرت اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – تا ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت فرصت داده که «نواقص وحشتناک» توافق هسته‌ای با ایران را برطرف کنند، در غیر این صورت او تعلیق تحریم‌هایی علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

شمخانی شنبه ۱۵ اردیبهشت گفته «برجام یک موافقت نامه بین المللی است و ترامپ باید به آن متعهد باشد». شمخانی با خطاب قراردادن رئیس جمهوری آمریکا او را تهدید کرد «به طور حتم قابلیت‌هایی داریم که می‌توانیم اجازه ندهیم در این عرصه مثل عرصه‌های منطقه‌ای که زورگویی تو موفق نشد، موفق نشوی».

این مقام ارشد امنیتی ایران با اشاره به عملکرد ترامپ در خصوص برجام گفت «تو می‌گویی آنچه رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا در طراحی‌اش مشارکت داشته را قبول نداری و باید تغییر کند، چه کسی تضمین می‌کند که اگر کاری صورت گرفت، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا بگوید من قبول دارم یا قبول ندارم».

تا همین چند ماه گذشته، اختلاف میان اروپا با کاخ سفید، از یک سو، و شکاف میان وزارت امور خارجه آمریکا و ترامپ، دو امید اصلی ایران برای حفظ برجام بودند. حالا اما اروپا بر سر افزودن مکمل‌هایی به برجام با ترامپ به توافق رسیده، و جای رکس تیلرسون را در وزارت امور خارجه، مایک پومپئو گرفته که موضع کاملاً خصمانه‌ای نسبت به ایران دارد.

اخیراً امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با با نشریه آلمانی اشپیگل گفته خروج آمریکا از برجام ممکن است به جنگ بینجامد. اما دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این اظهارات امکان جنگ علیه ایران را مردود دانست.

او قراردادن دوتایی تسلیم یا جنگ در مقابل افکار عمومی را جنگ روانی اسرائیل و آمریکا خواند.


در همین زمینه