رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام نیروهای آمریکایی برای نجات ۱۳ ملوان ایرانی گروگان‌ گرفته شده از سوی دزدان دریایی را “اقدامی انسان‌دوستانه” دانست.

 
وی امروز، شنبه ۱۷ دی ماه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، گفت: “تلاش برای رهایی دریانوردان از محاصره دزدان دریایی سومالیایی اقدامی انسان‌دوستانه بوده و همه كشورها باید چنین تلاشی برای مقابله با دزدی دریایی داشته باشند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اقدام آمریکا را “مثبت” ارزیابی کرد و افزود: “همانطور كه نیروی دریایی ایران تاكنون ملوانان سایر كشورها را از دست دزدان دریایی نجات داده است ، همه كشورها مسوولیت دارند با توجه به توانایی‌هایی خود ، برای مبارزه با دزدان دریایی تلاش كند.
 
خبرگزاری فارس در گزارشی، نجات ملوانان ایرانی از سوی ارتش آمریکا را “یک سناریویی هالیوودی” دانست  که در صدد “توجیه حضور نظامی آمریکا” در آب‌های خلیج فارس است
وزارت دفاع آمریکا، روز گذشته، جمعه گفت که یکی از کشتی‌های ناوگروهی که ناو هواپیمابر یو.اس‌.اس جان سی استنیس به آن تعلق دارد، کشتی ماهیگیری ایران را در دریای عرب از دست گروگان‌گیران، نجات داده است.
 
ناوهواپیمابر استنیس برای حمایت از عملیات نظامی آمریکا در افعانستان خلیج فارس را به مقصد دریای عرب ترک کرده است. ارتش ایران هنگام ترک خلیج فارس از سوی این ناو، به آن هشدار داده که دیگر به منطقه بازنگردد. مسعود جزايری، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح  ايران، گفته بود که در صورت بازگشت این ناو به خلیج فارس “مشکلات احتمالی آينده” بر عهده آمریکا خواهد بود.
 
نیروی دریایی ارتش آمریکا گزارش داده است که یکی از هلیکوپترهای ناوشکن یواس‌اس کید پیامی مبنی بر ربوده شده از سوی دزدان دریایی را از یک کشتی ایرانی دریافت کرده بود. این هلیکوپتر، همزمان با دریافت این پیام، به توقف یک قایق کنار کشتی ماهیگیری ایرانی، مشکوک شده بود.
 
به گفته ملوانان کشتی ایرانی، دزدان دریایی چند هفته پیش آن را ربوده و برای عملیات‎های خود در خلیج فارس استفاده می‌کردند.
 
خبرگزاری فارس، امروز در گزارشی، نجات ملوانان ایرانی از سوی ارتش آمریکا را “یک سناریویی هالیوودی” دانست که در صدد “توجیه حضور نظامی آمریکا” در آب‌های خلیج فارس است.
 
ایران هفته گذشته یک مانور نظامی در خلیج فارس برگزار کرد و از اجرای یک مانور دریایی دیگر در بهمن ماه جاری خبر داده است.
 
همزمان با برگزاری مانور دریایی ارتش ایران، محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس‌جمهور ايران گفت: “اگر بنا باشد نفت ايران را تحريم کنند، يک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.” با اين اظهارنظر معاون اول رئيس‌جمهور ايران تنش لفظی بين ايران و آمريکا بالا گرفت. مقام‌های نظامی ايران بارها هشدار داده‌اند در صورت هرگونه تهديد ايران، تنگه هرمز را مسدود می‌کنند.اما آمريکا گفته است بستن اين تنگه را تحمل نخواهد کرد.