آيت‌الله احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اصلاح‌طلبان را مورد خطاب قرار داد و گفت دعوت به عدم حضور در انتخابات مجلس، ضديت صريح با آيت‌الله خمينی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله احمد خاتمی عضو هیأت رئيسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران امروز جمعه نهم دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه تهران نسبت به عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده مجلس واکنش نشان داد.

احمد خاتمی شرکت در انتخابات را “حق و تکليف” دانست و گفت دشمنان “تلاش می‌کنند تا فضای انتخابات را سرد کنند و اگر اين تلاش را نکنند، ما شک می‌کنيم.”

وی گفت: “تعجب از بازی‌خورده‌های حقير آن‌هاست که يک بار در رياست جمهوری دهم سيلی جانانه‌ای از مردم خوردند، اما باز دست بردار نيستند. همان نسخه‌های مقلدانه غرب را برای مردم می‌پيچند.”

منظور احمد خاتمی رويدادهای پس از دهمين دوره رياست جمهوری در ايران است که معترضان به نتايج انتخابات و مخالفان حکومت چندين ماه دست به اعتراض‌های خيابانی زدند که طی آن ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دستگير شدند.

آيت‌الله احمد خاتمی: حرف اين داخلی‌های حقيری که می‌گويند، نمی‌آييم يا تحريم می‌کنيم؛ اين‌ها همه شعار است و الا پشت صحنه فعال‌تر از ديگران هستند

امام جمعه تهران افزود: “در توهم‌شان اين وجود دارد که اگر بيانيه بدهند و بگويند که نمی‌آييم، تحريم می‌کنيم و … يک اتفاقی می‌افتد.”

آيت‌الله خاتمی گفت: “حرف اين داخلی‌های حقيری که می‌گويند، نمی‌آييم يا تحريم می‌کنيم؛ اين‌ها همه شعار است. اين شعارها نيز گرا دادن به خارجی‌هاست که هوای ما را داشته باشيد. دلار را کم نکنيد و ما را هم چنان جزء اپوزيسيون ببينيد و گوشه چشمی به ما داشته باشيد و الا پشت صحنه فعال‌تر از ديگران هستند.”

عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان تأکيد کرد: “دعوت به عدم حضور، ضديت صريح با امام راحل است، زيرا در تمامی بيانات امام خمينی دعوت به حضور است.”

اين سخنان احمد خاتمی در حالی بيان می‌شود که برخی از اصول‌گرايان خواهان شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم شده‌اند.

علی مطهری، نماينده اصول‌گرای مجلس چندی پيش ضمن دعوت از اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس از شورای نگهبان خواست تا در رد صلاحيت‌ها سخت‌گيری نکند.

احزاب، گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب، از جمله، گروهی از زندانيان سياسی اصلاح‌طلب، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای هماهنگی راه سبز اميد، جبهه مشارکت ايران اسلامی، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران (شاخه خارج از کشور) و محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران اعلام کرده‌اند در اين انتخابات “نبايد شرکت کرد.”

به گفته اين احزاب و گروه‌ها، انتخابات در ايران “آزاد و سالم نيست”؛ فضای کشور “نظامی و امنيتی” است؛ بازداشت‌ها ادامه دارد؛ زندانيان همچنان در زندان‌ها به‌سرمی‌برند؛ آزادی مطبوعات و رسانه‌ها محدودتر می‌شود و بنا به همين دلايل “نبايد در اين انتخابات شرکت کرد.”

نهمين دوره انتخابات مجلس ايران ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار می‌شود.

ثبت‌نام از کانديداهای نهمين دوره انتخابات مجلس از ساعت هشت صبح شنبه سوم دی‌ماه آغاز شد و تا پايان امروز، نهم دی به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.