جواد کریمی قدوسی، از اعضای جبهه پایداری و نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کند که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در پاسخ به درخواست بودجه سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته است که دولت نمی‌تواند بودجه دو ارتش را تأمین کند. سپاه حذف شود.

محمدجواد کريمی قدوسی، نماينده مشهد در مجلس ایران
محمدجواد کريمی قدوسی، نماينده مشهد در مجلس شورای اسلامی

به گزارش نامه‌نیوز، سرلشکر محمد حسین باقری ۲۳ دی سال جاری در نامه‌ای به حسن روحانی، از رئیس جمهوری اسلامی تقاضا می‌کند بودجه نیروهای مسلح را تخصیص دهد، در غیر این‌صورت مشکل به وجود می‌آید. کریمی قدوسی می‌گوید که حسن روحانی، زیر نامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به باقری نوشته است:

«طبق قانون اساسی بودجه‌های نیروهای مسلح از بودجه همراه ریخت و پاش‌های عجیب و غریب، گروه‌های به اصطلاح فرهنگی و تبلیغاتی باید جدا شود. بخش بزرگی از بودجه نیروهای مسلح به جای دفاع از کشور صرف تخریب دولت می‌شود که قانوناً و شرعا حرام است.»

پنج نهاد نظامی ایران، یعنی سپاه پاسداران، بسیج، ستاد مشترک ارتش، وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۶ در مجموع ۴۴.۳ هزار میلیارد تومان از بودجه ایران را به خود اختصاص داده بودند. به این ترتیب دولت به ازای هر یک نفر جمعیت ایران ۵۰۰ هزار تومان را خرج هزینه‌های دفاعی و نظامی کرده است.

جواد کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری گفته است بعد از تصویب بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق، روحانی گفته دولت نمی‌تواند هزینه دو نهاد نظامی را تأمین کند:

«خدمت آقای روحانی در ریاست جمهوری رفتیم. او گفت من به دو نیروی نظامی در کشور نمی‌توانم حقوق بدهم، هم به سپاه و هم به ارتش، هم به شاغلین و هم به بازنشسته‌ها و هم پاداش خدمت.»

دولت حسن روحانی ۲۳ هزار میلیارد تومان، برابر با نیمی از هزینه نظامی ایران کسری بودجه دارد. با یک‌کاسه شدن نیروهای مسلح در ایران، هم تکلیف نهادهای سربار فرهنگی وابسته به سپاه پاسداران مشخص می‌گردد و هم اینکه کسری بودجه دولت جبران می‌شود. کریمی قدوسی سخن روحانی را به همسویی او با غرب در جهت حذف سپاه پاسداران درک کرده است.

دولت روحانی هنوز اظهارات عضو جبهه پایداری را تأیید یا تکذیب نکرده است.

بیشتر بخوانید: