واتسلاو هاول، رييس جمهوری سابق چک و از رهبران “انقلاب مخملی” این کشور، امروز یکشنبه در سن ۷۵ سالگی به خاطر بیماری تنفسی درگذشت.

 
به گفته سابينا دانسکووا، سخنگوی رييس جمهوری پيشين چک، واتسلاو هاول که به ناراحتی شدید تنفسی مبتلا بوده در خانه  ییلاقی خود در شمال اين کشور درگذشت. وی پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹ در بيمارستان برای انجام عمل جراحی بستری شده بود.

واتسلاو هاول که دهمین و آخرین رئیس جمهوری چکسلواکی بود پس از سقوط کمونيسم در  سال ۱۹۸۹به رياست جمهوری این کشور انتخاب شد و فرمان عفو عمومی برای بسیاری از زندانیان و محکومان ژیم گذشته را صادر کرد. وی از سال ۱۹۹۳پس از جدایی جمهوری چک و اسلواکی نیز ریاست جمهوری چک را برعهده گرفت و به مدت ده سال این سمت را بر عهده داشت.
 
واتسلاو هاول یکی از مخالفان از سرشناس چکسلواکی در دوران کمونیستی بود و پس از پیروزی “انقلاب مخملی” در این کشور یکی از “قهرمانان ملی” چک به شمار می‌رفت
وی همچنین یکی از مخالفان از سرشناس چکسلواکی در دوران کمونیستی بود و پس از پیروزی “انقلاب مخملی” در این کشور یکی از “قهرمانان ملی” چک به شمار می‌رفت.  بر اساس نتایج  یک نظرسنجی در  سال ۲۰۰۵ واتسلاو هاول سومین شخصیت محبوب کل تاریخ مردم چک بود.

رييس جمهوری سابق چک به دلیل فعالیت‌هایش در مبارزات مسالمت‌آمیز برنده بسیاری از جایزه‌های حقوق بشری، از جمله جایزه اولاف پالمه در سوئد، جایزه صلح گاندی در هند و مدالمدال ریاست جمهوری برای آزادی در ایالات متحده آمریکا  شده بود،  
 
این نویسنده و نمایشنامه‌نویس چکی در دوران کمونیستی بارها زندانی شده بود و یکی از کتاب‌های خود را پس از آزادی ازحبس چهار ساله‌اش نوشت.
 
وی در زمان زندانی بودن اکبر گنجی، روزنامه‌نگار مخالف جمهوری اسلامی، خواستار آزادی وی شده بود و در اکتبر سال گذشته نیز با حمایت از نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی، از حکومت ایران خواست که وی را آزاد کند.