فعالان مخالف حکومت سوريه می‌گويند در جريان اعتصاب “جمعه کرامت” در سوريه دست‌کم ۳۵ نفر و از جمله چهار کودک کشته شده‌اند.

 به گزارش الجزيره، سوريه روز جمعه نهم دسامبر (۱۸ آذر ۱۳۹۰) شاهد اعتصاب “کرامت انسانی” بود. مخالفان می‌گويند می‌خواهند اين اعتصاب را گسترده و عمومی کنند.

بريتانيا در واکنش به خشونت‌ها در سوريه خواهان خروج نيروهای نظامی از شهرها شد و آمريکا نيز بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه را مسئول کشتارها معرفی کرد.

بشار اسد هفته گذشته به شبکه ای‌بی‌سی آمريکا گفته بود فرمان کشتن مخالفان را در سوريه نداده است.

احمد داود اوغلو: ترکيه خواهان دخالت در امور داخلی سوريه نيست اما در صورتی که امنيت و استقرار منطقه مورد تهديد قرار گيرد، آنکارا دست بسته نخواهد ماند

به گفته اسد کسانی که معترضان را به قتل می‌رسانند، نيروهای وی نيستند. وی افزود: “همه وحشی‌گری‌ها فردی است و کار حکومت نيست.”

اسد همچنين آمار سازمان ملل را که می‌گويد بيش از چهار هزار نفر در شورش‌های سوريه کشته شده‌اند، رد کرد.

اما بان کی‌ مون، دبيرکل سازمان ملل با انتشار بيانيه‌ای گفت آمار اين نهاد بين‌المللی “معتبر” است.

با ادامه يافتن خشونت‌ها در سوريه، ترکيه قرارداد تجارت آزاد با اين کشور را به حال تعليق درآورد.

احمد داود اوغلو، وزير خارجه ترکيه نيز از بشار اسد خواست تا قاتلان مردم معترض را مجازات کند.

وی گفت: “ترکيه خواهان دخالت در امور داخلی سوريه نيست اما در صورتی که امنيت و استقرار منطقه مورد تهديد قرار گيرد، آنکارا دست‌بسته نخواهد ماند.”

اعتراضات در سوريه از بهمن ۱۳۸۹ در اين کشور آغاز شده است. مخالفان خواهان پايان يافتن حکومت اسد هستند.

اتحاديه عرب، اتحاديه اروپا، آمريکا و ترکيه برای متوقف شدن خشونت‌ها در سوريه، تحريم‌هايی را عليه سوريه برقرار کرده‌اند اما بشار اسد می‌گويد اين تحريم‌ها “کم‌اهميت” هستند.

با اين حال با افزايش فشارها عليه سوريه، دولت اين کشور اعلام کرد حاضر است ۵۰۰ ناظر خارجی را برای بررسی مسائل اين کشور را بپذيرد.

اتحاديه عرب به سوريه تا يکشنبه چهارم دسامبر ۲۰۱۱ مهلت داده بود پيشنهادهای اين اتحاديه را عملی کند و اجازه دهد ناظران خارجی وارد اين کشور شوند.

آمريکا و آلمان نيز اعلام کرده‌اند شورای امنيت بايد در برابر سرکوب‌ها در سوريه “اقدام جدی” انجام دهد اما روسيه می‌گويد با برقراری تحريم‌ها عليه سوريه مخالف است و از “اصلاحات سياسی” در اين کشور حمايت می‌کند.

پيش از اين نيز در چهارم اکتبر سال جاری ميلادی، تلاش آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان و پرتغال برای تصويب قطعنامه تحريمی عليه سوريه در شورای امنيت با وتوی روسيه و چين روبه‌رو شد.