دميتری مدودف، رئيس‌جمهوری روسيه از سلامت انتخابات دومای اين کشور دفاع کرد و گفت اين انتخابات “کاملاً شرافتمندانه و عادلانه” بوده است.

به گزارش خبرگزاری روسی “ريا نووستی”، مدودف گفت: “حزب روسيه واحد همان تعداد کرسی را که داشت، دوباره به‌دست آورد. نه بيشتر و نه کمتر.”

به گفته رئيس‌جمهور روسيه، انتخابات “سالم و دموکراتيک” بوده و “تمام ادعاها مبنی بر استفاده از اهرم‌های اداری برای تغيير نتايج انتخابات بی‌اساس هستند.”

در انتخابات مجلس دوما، حزب روسيه واحد، حزب حاکم روسيه با ۴۹ و نيم درصد در رتبه نخست قرار گرفت.

اين حزب ۲۳۸ کرسی از ۴۵۰ کرسی مجلس دوما را به‌دست آورده است، در حالی که در انتخابات قبلی ۳۱۵ کرسی، يعنی دو سوم کرسی‌ها را کسب کرده بود.

دمیتری مدودف:  انتخابات سالم و دموکراتيک بود و تمام ادعاها مبنی بر استفاده از اهرم‌های اداری برای تغيير نتايج انتخابات بی‌اساس هستند

حزب کمونيست با ۹۲، حزب چپ ميانه با ۶۴ و حزب ملی‌گرای ليبرال دموکرات نيز با ۵۶ کرسی، به ترتيب در رديف دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

يورونيوز گزارش داده که گنادی زيوگانف، رهبر حزب کمونيست روسيه گفته است: “ما از همه دوستان‌مان می‌خواهيم که به پا خيزند و از آرای ما دفاع کنند. ما به خيابان‌ها خواهيم آمد و از حقوق خود دفاع خواهيم کرد.”

در همين حال هزاران نفر از مردم روسيه در اعتراض به نتايج انتخابات دوما تظاهرات کردند.

صاحب‌نظران “فساد” حاکم بر روسیه و “بيشتر شدن شکاف” ميان شهروندان عادی و افراد غنی را از عواملی می‌دانند که در اين نارضايتی نقش داشته‌اند.

به گفته این ناظران، حزب روسيه واحد هر روز بيشتر در چشم مردم به‌عنوان “دستگاه فشار بر مخالفان و نماد بوروکراسی رشوه‌خواری” تلقی می‌شود و حتی بسياری اين حزب را “حزب کلاهبرداران و دزدان” می‌خوانند.

گروه‌های مخالف حزب واحد روسيه می‌گويند ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه و رهبر اين حزب تلاش می‌کند “با استفاده از اهرم‌های قدرت” برای سومين بار رئيس‌جمهور روسيه شود.

حزب روسيه واحد، ولاديمير پوتين را به عنوان نامزد انتخابات رياست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است.

ولاديمير پوتين تا سال ۲۰۰۸ به مدت ۱۲ سال رئيس‌جمهور روسيه بود. بر اساس قوانين روسيه هر شخص بيش از دوره متوالی نمی‌تواند رئيس‌جمهور شود.

انتخابات رياست جمهوری روسيه چهارم مارس ۲۰۱۲ برگزار می شود.