آيت‌الله احمد خاتمی در نماز جمعه تهران دولت بريتانيا را “کودن” خطاب کرد و گفت شورای امنيت به دليل پشتيبانی از اين کشور “بيش از اين خود را رسوا نکند.”

به گزارش منابع خبری ايران، آيت‌الله احمد خاتمی، عضو هیأت رئيسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران امروز جمعه ۱۱ آذرماه در نماز جمعه تهران مصوبه اخير مجلس در مورد کاهش روابط با بريتانيا را از “قدم‌های مثبت مجلس” عنوان کرد و آن را ” توسری مجلس به انگليس” خواند.

وی با بيان اين‌که “انگليسی‌ها سابقه‌ ۱۰۰ ساله‌ خيانت به ايران را دارند” افزود: “آن‌ها در فتنه سال ۸۸ معرکه‌گردان بودند.”

مقام‌های جمهوری اسلامی رويدادهای دهمين دوره انتخابات جنجال‌برانگيز رياست جمهوری در اين کشور را “فتنه” می‌خوانند.

احمد خاتمی در مورد تحريم بانک مرکزی ايران از سوی بريتانيا گفت اين تحريم “بی‌‌ثمر” است چون ايران با بريتانيا و آمريکا رابطه‌ای ندارد که برای ايران کمرشکن باشد.

احمد خاتمی: اروپايی‌ها خودشان را به انگليس سنجاق نزنند و الا نفرتی که مردم ما از انگليس دارند به سوی آن‌ها هم سرريز خواهد شد

وی با تأکيد بر اين‌که “انگليس نياز به‌ گوشمالی داشت”، گفت: “حرفی که ما داريم اين است؛ شورای امنيت بيشتر از اين خود را رسوا نکند. به اتفاق، بيانيه عليه ايران دادن، يعنی با طناب پوسيده‌ انگليس به چاه رفتن.”

احمد خاتمی بدون اشاره به رويدادهای روز سه‌شنبه در حمله به سفارت بريتانيا، خطاب به کشورهای اروپايی گفت: “آمريکا و انگليس می‌خواهند هزينه‌های‌شان را با شما سرشکن کنند و همان نفرتی که مردم از آن‌ها دارند از شما هم داشته باشند.”

اين عضو هیأت رئيس مجلس خبرگان در اين رابطه افزود: “اروپايی‌ها خودشان را به انگليس سنجاق نزنند و الا نفرتی که مردم ما از انگليس دارند به سوی آن‌ها هم سرريز خواهد شد.”

در همين حال امروز پس از نماز جمعه شرکت‌کنندگان در اين مراسم پرچم بريتانيا را در ميدان انقلاب تهران آتش زدند.

از سوی ديگر در پی اخراج ديپلمات‌های ايرانی از بريتانيا امروز اعلام شد که مراسم استقبال از آن‌ها در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار می‌شود.

روابط ايران و بريتانيا پس از آن‌که بريتانيا روز دوشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان‌ماه) اعلام کرد بانک مرکزی ايران را تحريم می‌کند به تنش کشيده شده است.

نمايندگان مجلس ايران در پاسخ به اين اقدام بريتانيا در جلسه علنی روز چهارشنبه، دوم آذرماه طرح کاهش رابطه با بريتانيا را تصويب کردند و شورای نگهبان نيز اين طرح را پذيرفت.

در ادامه تنش‌ها، روز سه‌شنبه هشتم آذرماه، سفارت بريتانيا در خيابان فردوسی تهران و مرکز فرهنگی و اقامتگاه ديپلماتيک بريتانيا در باغ قلهک مورد حمله گروهی از معترضان به سياست‌‌های لندن قرار گرفت.