پنجشنبه ۱۶ نوامبر بیست و چهارمین دوره فستیوال تئاتر ایرانی کلن کار خود را با هنرنمایی مریم آخوندی و با نمایش کلاژی از نمایش‌های مجید فلاح‌زاده، استاد و هنرمند فقید تئاتر ایران آغاز می‌کند.  سودابه فرخ‌نیا، بازیگر و کارگردان تئاتر می‌گوید این فستیوال موفق شده به تدریج فرهنگ تئاتر را در تماشاگران ایرانی مهاجر شکل دهد.

سودابه فرخ‌نیا، بازیگر و کارگردان تئاتر
سودابه فرخ‌نیا، بازیگر و کارگردان تئاتر

در بیست و چهارمین فستیوال تئاتر ایرانی در کلن، نمایش‌هایی از کمال حسینی، محمد علی بهبودی، علیرضا کوشک جلالی، منوچهر نامور آزاد، بابک رادمهر، رضا علامه‌زاده و نیلوفر بیضایی روی صحنه می‌رود.

فستیوال تئاتر ایرانی کلن ۲۴ سال پیش با تلاش و کوشش مجید فلاح زاده و بهرخ حسین بابایی، همسر او که هر دو از دست‌اندرکاران تئاتر ایران بودند و  سال‌های بعد از انقلاب ناچار به ترک وطن و آوارگی در کشورهای مختلف شدند بنیان گذاشته شد.  درآن سال‌ها کمتر کسی می‌توانست تصور کند که نخستین فستیوال تئاتر ایرانی در محیط تبعیدی با امکانات ناچیز و با توجه به پراکندگی هنرمندان ایرانی تئاتر در سراسر جهان بتواند به فعالیتش ادامه دهد.

پوستر بیست و چهارمین فستیوال تئاتر ایرانی کلن

سودابه فرخ‌نیا بازیگر و کارگردان تئاتر درباره مهم‌ترین دستاورد فستیوال تئاتر ایرانی کلن می‌گوید:

«فستیوال تئاتر سال به سال بیشتر ترقی کرد و موفق شد در فرهنگسازی برای تماشاگران ایرانی نقش مهمی ایفا کند. از میزان تأثیر آن در تئاتر ایران بی‌خبرم، اما در خارج از ایران بی‌تردید تأثیرگذار بوده و در این سال‌ها تماشاگرانش هم بیشتر شده‌اند.»

نظر سودابه فرخ‌نیا درباره فستیوال تئاتر ایرانی کلن را می‌شنوید:

بیست و چهارمین دوره فستیوال تئاتر ایرانی کلن برای نخستین بار در غیاب بنیانگذار فقید آن، مجید فلاح‌زاده برگزار می‌شود. این هنرمند و استاد تئاتر در تیر سال جاری به طور غیر منتظره‌ای درگذشت.

بیشتر بخوانید: