جشن مهرگان از سوی زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين برگزار شد.

به گزارش راديو زمانه، غروب روز يکشنبه دهم مهرماه جاری جشن مهرگان با مشارکت زندانيان مخالف حکومت ايران که در بند ۳۵۰ اوين زندانی هستند، برگزار شد و مورد استقبال گروه‌های ديگری از آنان قرار گرفت.

در اين آئين که در هواخوری اين بند برپا گرديد، شعر درفش کاويانی و نمايشی با عنوان “آن حماسه” اجرا شد. در ادامه نيز نيايش مهر برگزار گرديد.

در آئين جشن مهرگان ۱۳۹۰ زندان اوين که با گستردن سفره مهرگان و برپايی درفش کاويانی همراه بود، سرود “ای ايران” با مشارکت همه زندانيان بند ۳۵۰ خوانده شد.

سرآغاز اين مراسم با خواندن متنی درباره پيشينه برگزاری اين آئين در ايران باستان تا امروز همراه گرديد که به معرفی اين جشن به شرکت‌کنندگان اختصاص داشت.

در بند ۳۵۰ زندان اوين ۱۷۹ زندانی سياسی به‌سر‌می‌برند که تنها سه زندانی از حق مرخصی مداوم استفاده می‌کنند و ۱۵ درصد از آنان در دوره بازداشت خود يک بار از حق مرخصی استفاده کرده‌اند

سرايش شعرهايی از رستاخيز کاوه آهنگر به‌عنوان نماد آزادی‌خواهی مردم ايران از ديگر بخش‌های اين مراسم بود که مورد تشويق شرکت‌کنندگان در اين جشن قرار گرفت.

خان يا سفره مهرگان نيز همانند سفره نوروز در هواخوری بند ۳۵۰ گسترده شد و از ميهمانان اين جشن با انار دانه‌شده پذيرايی گرديد.

بند ۳۵۰ زندان اوين بند معروفی است که در آن زندانيان سياسی مخالف حکومت ايران دوران حبس خود را سپری می‌کنند.

تارنمای کلمه چند روز پيش با انتشار آماری نوشت که در اين بند ۱۷۹ زندانی سياسی به‌سر‌می‌برند که تنها سه زندانی از حق مرخصی مداوم استفاده می‌کنند و ۱۵ درصد از آنان در دوره بازداشت خود يک بار از حق مرخصی استفاده کرده‌اند.

بنا به اين گزارش زندانيان متأهل بند ۳۵۰ اوين، ۶۳ درصد مجموع زندانيان اين بند را تشکيل می‌دهند.

جشن مهرگان يکی از کهن‌ترين جشن‌های ايرانی به‌شمار می‌رود که در ستايش و نيايش مهر يا ميترا برگزار می‌شود. گفته می‌شود در ايران باستان، جشن مهرگان هم‌رده يا برتر از جشن نوروز بوده است.

زمان برگزاری جشن مهرگان در آغاز ماه مهر و فصل پاييز بوده است.