در تبلیغات دولت اقلیم کردستان و نیروهای مدافع آن هم نقش نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروی شیعی حشد شعبی در حمله به کرکوک برجسته شده بود. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی حضور سپاه در عملیات کرکوک را تکذیب کرد.

ولایتی: سپاه در عملیات کرکوک نقشی نداشت

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل در یک نشست خبری که بعد از دیدار و گفت‌وگوی او با فرستاده ویژه فرانسه در امور سوریه برگزار شد، درباره نقش سپاه پاسداران در عملیات کرکوک گفت:

« سپاه هیج نقشی در عملیات کرکوک ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه‌طلبانه آقای بارزانی مخالف هستند و دیدیدم که تقریباً بدون درگیری آن منطقه در اختیار دولت بغداد قرار گرفت و آقای بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند و درصدد جبران آن برآید.»

بامداد دوشنبه ۱۶ اکتبر نیروهای نظامی عراقی به کرکوک و حومه آن حمله کردند. شامگاه همان روز کرکوک سقوط کرد و نیروهای نظامی عراقی کنترل این شهر و چاه‌های نفت آن را در دست گرفتند.

سی ان ان در گزارش خود در مورد پیشروی نیروهای عراقی به سمت کرکوک نوشته بود که این اقدام نمی‌تواند با سخنرانی سه روز پیش دونالد ترامپ در مورد ایران و حمله شدید به سپاه پاسداران و اعلام تحریم همه‌جانبه این نیرو بی‌ربط باشد.

بیشتر بخوانید: