پليس بين‌الملل (اينترپل) عليه معمر قذافی، رهبر فراری ليبی، «اخطار قرمز» صادر کرده است.

اينترپل روز جمعه ۹ سپتامبر ۲۰۱۱ (۱۸ شهريور ۱۳۹۰) اين اخطار را که به معنای صدور حکم بازداشت افراد تحت تعقيب است، صادر کرد.
پليس بين‌الملل همچنين برای «سيف‌الاسلام قذافی» پسر رهبر فراری ليبی و «عبدالله السنوسی»، رئيس پيشين اداره جاسوسی نظامی اين کشور نيز اخطار قرمز صادر کرده است.
لوييس مورنواوکامپو، دادستان دادگاه جنايی بين‌المللی در لاهه روز پنج‌شنبه هشتم سپتامبر از اينترپل خواسته بود تا برای معمر قذافی، اخطار قرمز صادر کند.
با صدور اين اخطاريه، پليس تمام کشورهای جهان بايد به محض مشاهده اين افراد، آن‌ها را بازداشت کنند و به پليس بين‌الملل که در ليون فرانسه قرار دارد، تحويل دهند.

چند روز پيش از صدور اين اخطار، اعلام شد که سرهنگ معمر قذافی آخرين بار در جنوب ليبی ديده شده است.

با صدور اخطاريه قرمز علیه قذافی، فرزندش و یک مقام پیشین دولت لیبی، پليس تمام کشورهای جهان بايد به محض مشاهده اين افراد، آن‌ها را بازداشت کنند و به پليس بين‌الملل که در ليون فرانسه قرار دارد، تحويل دهند

هشام ابوحجر، فرمانده نظامی شورای ملی انتقالی ليبی، چهارشنبه هفتم سپتامبر ۲۰۱۱ (۱۶ شهريور ۱۳۹۰) به رويترز گفت گزارش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است قذافی در دهکده‌ای به نام «قوات» در جنوب ليبی باشد. اين روستا در در ۹۵۰ کيلومتری طرابلس قرار دارد و حدود ۳۰۰ کيلومتر با شمال نيجر فاصله دارد.
از هنگام سقوط طرابلس، پايتخت ليبی در اوت گذشته، قذافی ناپديد شده است.
در همين حال مقامات نظامی فرانسه و نيجر در مصاحبه با رويترز تأييد کرده‌اند که يک کاروان از خودروهای نظاميان ليبی وارد نيجر شده‌اند. وزارت خارجه آمريکا نيز فرار کاروانی از مقامات ليبی را به نيجر تأييد کرده اما افزوده قذافی به احتمال فراوان در اين کاروان نبوده است.
موسی ابراهيم، سخنگوی رهبر فراری ليبی نيز در تماس با رويترز از نقطه‌ای نامعلوم گفته: «قذافی در ليبی است، جای او امن است ، او بسيار سالم و دارای روحيه‌ای عالی» است.
وی پيشتر نيز گفته بود روحيه قذافی بسيار خوب است و برای دفاع از ليبی برنامه‌ريزی می‌کند.
ابراهيم همچنين عنوان داشت که قذافی در مکانی حضور دارد که انقلابيون هرگز نمی‌توانند وی را پيدا کنند.
در همين حال با پايان يافتن ضرب‌الاجل برای تسليم شدن هواداران قذافی، مخالفان خود را برای حمله به شهر «بنی وليد» آماده می‌کنند.