ديميتری مدودف، رئيس‌جمهور روسيه گفته شماری از معترضان در سوريه «تندروها و تروريست‌ها» هستند.

مدودف روز جمعه ۹ سپتامبر ۲۰۱۱ (۱۸ شهريور ۱۳۹۰) در حاشيه نشست دو روزه تبيين سياست‌های جهانی که در شهر ياروسلاو روسيه برگزار شد، به يورونيوز گفت: «لزوماً مخالفان دولت بشار اسد، طرفدار دموکراسی اروپايی نيستند.»
دولت سوريه نيز اعتراضات مخالفان را به «خرابکاران مسلح و تروريست‌ها» نسبت می‌دهد.
مدودف با اين حال افزوده: «ما شاهد زياد‌ه‌روی دولت سوريه در استفاده از نيروی قهريه‌اش هستيم، شاهديم که به تعداد قربانيان اضافه می‌شود و اصلاً از آن خوشحال نيستيم.»
رئيس جمهور روسيه گفته: «ما حاضريم از بسياری از انتقادها عليه دولت سوريه حمايت کنيم اما نبايد انتقادها و محکوميت‌ها يک طرفه و يک جانبه باشد، بايد برای هر دو طرف دعوا پيغام فرستاده شود.»

مدودف: ما شاهد زياد‌ه‌روی دولت سوريه در استفاده از نيروی قهريه‌اش هستيم، شاهديم که به تعداد قربانيان اضافه می‌شود و اصلاً از آن خوشحال نيستيم

آمريکا و اتحاديه اروپا به تازگی تحريم‌های يک جانبه‌ای عليه سوريه اعمال کرده‌اند.
دولت آمريکا ۳۰ اوت ۲۰۱۱ (هشتم شهريور ۱۳۹۰) در پاسخ به «سرکوب و خشونت فزاينده» سوريه عليه معترضان ضددولتی، دارايی‌های وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه و همچنين بوسينی الشعبانی، مشاور رييس‌جمهور سوريه و علی عبدالله کريم علی، سفير سوريه در ليبی را مسدود کرد.
اتحاديه اروپا نيز اعلام کرده خريد نفت از سوريه را متوقف خواهد کرد.
تحريم‌های يک جانبه عليه سوريه به اين دليل افزايش يافته که تلاش آمريکا و چند کشور اروپايی برای تصويب قطعنامه تحريمی عليه سوريه در شورای امنيت سازمان ملل با مخالفت روسيه و چين روبرو شد.
مدودف همچنين خواهان مذاکرات دو طرف درگير در سوريه برای جلوگيری از به راه افتادن «حمام خون» شده است.
محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران نيز از بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه خواسته تا با مخالفان وارد مذاکره شود و خشونت‌ها را متوقف کند. ايران از متحدان و حاميان اصلی سوريه در خاورميانه است.
اعتراضات مخالفان بشار اسد در سوريه از اسفند ۱۳۸۹ آغاز شده است. مخالفان خواهان کناره‌گیری وی از قدرت هستند.

بنا به آمار سازمان ملل سرکوب مخالفان حکومت از آغاز جنبش اعتراضی در سوريه، از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۲۲۰۰ نفر کشته داشته است.