همزمان با آغاز ماه محرم کسب و کار «هیئت‌های مذهبی» و مشاغل مرتبط با این حوزه رونق گرفته است. دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار هئیت‌های عزاداری قرار می‌دهد.

«علامت‌کشی» یکی از مراسم محرم است. قیمت علم‌های عزاداری ۱۵ میلیون تومان است.

بیش از یک‌صد هزار هیئت مذهبی به ثبت رسیده در ایران همزمان با آغاز ماه محرم، همانند سال‌های گذشته سازماندهی شده‌اند تا مراسم دولتی «دهه محرم» را برگزار کنند. مراسمی که سالیانی است از شکل سنتی‌ خارج و به صحنه نمایش و رقابت عزاداران و هئیت‌های مذهبی تبدیل شده است.

هر یک از هئیت‌های عزاداری که روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود، برای بهتر دیده شدن ناچارند که میلیون‌ها و گاه نیز میلیاردها تومان هزینه کنند.

به گفته حبیب‌الله بشارتی رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران قیمت «علم‌های عزاداری ۱۵ میلیون تومان است».

خبرگزاری دانشجویان ایران،«ایسنا»، هم قیمت طبل‌های ویژه هئیت‌های عزاداری را ۲۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان گزارش کرده است.

برپایه این گزارش سایر سازهای مورد استفاده هیئت‌های عزاداری نیز به نسبت کیفیت  ۱۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. «سنج» هم به عنوان یکی دیگر از ابزار پر کاربرد هئیت‌ها ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هئیت‌های عزاداری برای تهیه یک پرچم بر حسب کیفیت باید ۶۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه کنند. قیمت «خیمه عزاداری»  هم ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

نان مداحان در روغن است

محرم فرصت طلایی مداحان است. هئیت‌های مذهبی هر چقدر که برای تجهیزات هزینه کنند، بازهم برای دیده شدن به مداحی نامدار نیازمندند.

دستمزد مداحان که چند سالی است «کانون» و «سازمان» تاسیس کرده‌اند، همواره محرمانه باقی مانده است. اما وب‌سایت «انصاف‌نیوز» ۱۲ مهر ۱۳۹۵ افشاء کرد که برخی از مداحان برای یک ساعت دستمزد ۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

در پیوند با همین موضوع برخی از وبلاگ‌های نزدیک به «اصول‌گرایان» همزمان با محرم یک‌سال قبل گزارش کردند که نرخ مداحان معروف برای هر یک شب اجرای برنامه حداقل ۲ میلیون تومان است.

رئیس سازمان بسیج مداحان ایران تعداد مداحان را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است که این میزان «پاسخگوی نیاز هئیت‌های مذهبی و عزاداری نیست».

«نذری» با طعم رانت ویژه

پخت و توزیع غذا با عنوان نذری از دیگر سنت‌های محرم است که طی سال‌های گذشته شکل دیگری گرفته است.

روزنامه ایران چهارشنبه ۲۹ شهریور از افزایش «دعوت به مراسم عزاداری در رستوان‌ها» خبر داد. بر پایه این گزارش برگزارکنندگان این‌گونه مراسم مهمانان  را با «کارت دعوت ویژه عزاداری محرم» به رستوران‌های مجلل دعوت می‌کنند.

مدیر یکی از رستوران‌ها گفته است که قیمت غذا برای هر یک نفر از ۵۰ هزار تومان شزوع می‌شود. او قیمت منو ویژه این مراسم را برای هر یک نفر ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرده است.

اگرچه شمار «نذری» در رستوران افزایش یافته اما هئیت‌های عزاداری همچنان بیشترین سهم را در پخت و توزیع «نذری» به دارند.

هئیت‌های عزاداری ۲ هزار میلیارد تومان برای «نذری» هزینه می‌کنند.

اتحادیه بنکداران مواد غدایی ایران هزینه «نذری» ماه محرم را ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. ابوالحسن فیروزآبادی رئیس سازمان بهزیستی ایران سال گذشته گفته بود که هزینه غذای نذری دو برابر بودجه سالانه این سازمان است.

بیشتر بخوانید: «نذری محرم» گرانی را تشدید می‌کند

هئیت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم و توزیع نذری از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردارند. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که به هر یک ازهئیت‌های مذهبی ۲۰۰ کیلوگرم برنج با نرخ دولتی تعلق می‌گیرد. قیمت هر یک کیلوگرم برنج برای هئیت‌های مذهبی ۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است.

به گفته علی کوهستانی معاون اداره جهادکشاورزی تهران، هیئت‌های مذهبی برای دریافت سایر اقلام مورد نیاز محدودیتی نخواهند داشت.

او همچنین از توزیع گوشت سفید و قرمز و شکر برای هیئت‌های عزاداری با نرخ دولتی خبر داده است. وزارت جهادکشاورزی قیمت یک‌کیلوگرم شکر ۲ هزار و ۶۵۰ تومان، گوشت گوسفندی تازه ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، گوشت منجمد ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان و مرغ منجمد ۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده است.

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام ایران هم گفته است که هیئت‌های مذهبی می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی سهمیه گوشت و مرغ دریافت کنند.

در پیوند با همین موضوع شرکت توزیع برق تهران نیز برای ۱۵ روز نخست محرم برق رایگان در اختیار هیئت‌های عزاداری قرار می‌دهد.

شرکت دولتی «توانیر» که تولید و توزیع برق در سراسر ایران را برعهده دارد، اعلام کرده است که برق مصرفی هئیت‌های مذهبی تحت «هزینه اتلاف» محاسبه خواهد شد و تاثیری بر قبوض برق ماهیانه شهروندان ندارد.

هئیت دولت در شرایطی خدمات ویژه‌ای به هئیت‌های مذهبی ارائه می‌کند که سازمان تبلیغات اسلامی ۳۷۷ میلیارد و ۵۵۲ میلیارد تومان و کانون فرهنگی مساجد ۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از بودجه امسال را در اختیار دارند. علاوه بر این ۱۱۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان اعتبار به حوزه علمیه قم و ۷۰۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به مرکز خدمات حوزه علیمه اختصاص یافته است.

علاوه بر این شهرداری‌ها نیز بخشی از بودجه سالانه را تحت عنوان «کمک به هئیت‌های مذهبی» هزینه می‌کنند. تنها شهرداری تهران در بودجه امسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه‌های علمیه و نهادهای مذهبی در نظر گرفته است.


بیشتر بخوانید:

سهم مساجد و حوزه‌های علمیه از بودجه تهران؛۱۷۰۰ میلیارد تومان

مداحی هم نان دارد و هم آب؛ ساعتی پنج میلیون تومان