بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه در يک مصاحبه تلويزيونی گفت درباره امنيت کشورش نگرانی ندارد.

به گزارش آسوشيتدپرس، اسد روز يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ در اين مصاحبه تلويزيونی گفت وضع امنيتی سوريه «بهتر» شده است.

اين چهارمين حضور رئيس‌جموری سوريه در انظار عمومی از زمان آغاز شورش‌ها عليه حکومت ۴۰ ساله وی است که از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است.

رئيس‌جمهور سوريه همچنین درخواست باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا را که از او خواسته تا از قدرت کناره‌گيری کند، «بی‌ارزش» خواند.

باراک اوباما پنج‌شنبه ۲۷ مرداد در بيانيه‌ای اعلام کرد بشار اسد «به سود مردم سوريه» بايد از قدرت کناره‌گيری کند.

بشار اسد: هرگونه اقدام نظامی عليه سوريه عواقبی به‌دنبال خواهد داشت که غرب نمی‌تواند آن را تحمل کند

اما روسيه می‌گويد بايد به بشار اسد زمان بيشتری داد تا اصلاحاتی را که اعلام کرده، پيش ببرد.

با این حال مخالفان رئيس‌جمهوری سوريه با رد سخنان او می‌گويند اعتماد خود را به وعده‌های اصلاح‌طلبانه اسد، به دليل سرکوب تجمعات مسالمت‌آميز از دست داده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گويند از زمان آغاز اعتراض‌ها تاکنون  بيش از دو هزار نفر از مخالفان توسط نيروهای نظامی در تظاهرات‌ها کشته شده‌اند.

بشار اسد همچنين درباره دخالت نظامی در سوريه مانند آنچه که در ليبی رخ داد، هشدار داد و افزود: «هرگونه اقدام نظامی عليه سوريه عواقبی به‌دنبال خواهد داشت که غرب نمی‌تواند ان را تحمل کند.»

اما مخالفان می‌گويند هيچ برنامه جدی بين‌المللی برای راه‌اندازی چنين عملياتی وجود ندارد و آن‌ها خواهان دخالت کشورهای غربی نيستند.

اعتراضات مردمی در سوريه پنج ماه است که آغاز شده و در طول اين مدت همواره حکومت سوريه در برابر مخالفان با خشونت رفتار کرده است.
خشونت نيروهای حکومتی با آغاز ماه رمضان گسترش کم‌سابقه‌ای يافت و نيروهای ارتش به چندين شهر حمله‌ور شدند.
حکومت سوريه اين اعتراضات را ناديده می‌گيرد و آن را به «خرابکاران مسلح وابسته به بيگانگان» نسبت می‌دهد.
چند روز پيش نيز شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی فهرست طولانی نقض حقوق بشر توسط حکومت بشار اسد را منتشر و وی را به انجام «جرايم عليه بشريت» متهم کرد.