دولت بريتانيا برای مقابله با ناآرامی‌های لندن، شمار نيروهای پليس مستقر در خیابان‌ها را به ۱۶ هزار نفر افزايش داد.

به گزارش يورونيوز، آدریان هانستاک، رئيس پليس لندن گفته است: «ما با شمار بيشتری از نيروها، تا هر وقت که لازم باشد در خيابان‌ها خواهيم بود.»

وی با هشدار به کسانی که در اعتراض‌ها دست دارند، گفت: «ما تصاوير شما را داريم و از شهروندان لندن خواهيم خواست کسانی را که اعمال محرمانه انجام دادند، شناسايی کنند. ما شما را دستگير خواهيم کرد.»

تاکنون بيش از ۶۵۰ نفر در لندن و بيرمنگام در مرکز بريتانيا دستگير شده‌اند. پليس لندن همچنین مرگ يک نفر در درگيری‌های روز گذشته را تأیید کرده است.

ناآرامی‌ها در لندن پس از کشته‌شدن مارک دوگان آغاز شد.

مارک دوگان ۲۹ ساله پنج‌شنبه هفته گذشته سوار بر تاکسی بود که به وسيله پليس متوقف شد. پس از درگيری که بين او و مأموران پليس رخ داد، مارک بر اثر شليک گلوله به سينه‌اش کشته شد.

تاکنون بيش از ۶۵۰ نفر در لندن و بيرمنگام در مرکز بريتانيا دستگير شده‌اند، پليس لندن همچنین مرگ يک نفر را در درگيری‌ها تأیید کرده است

معترضان می‌گویند مارگ دوگان با شلیک یک مأمور پلیس کشته شده است.

در همین حال واحد پليسی که مارک دوگان را کشته است، مسئول بررسی جرائم مرتبط با اسلحه است و می‌گوید مارک دوگان به سلاح گرم مجهز بوده است. پليس همچنين می‌گويد ابتدا مقتول به طرف مأموران پليس شليک کرد.

اما کمیسیون مستقل بررسی شکایت‌ها علیه پلیس گفت گلوله‌ای که بر روی دستگاه بی‌‌سيم پليس پيدا شده، به وسيله پليس شليک شده است.

بعد از مرگ مارک دوگان، شامگاه جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ حدود ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده و دوستان وی با برپايی راهپيمايی اعتراضی آرام در مقابل پاسگاه پليس محله تاتنهام لندن خواهان رسيدگی عادلانه به موضوع مرگ او شدند.

اما این تجمع با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد و رشته آشوب‌ها نیز پس از آن آغاز شد. 

آشوب‌ها که از شمال لندن آغاز شده بود بلافاصله به مناطق ديگر گسترش پيدا کرد. 

دوشنبه شب (۱۷مرداد) ساکنان محله‌های انفيلد، تاتنهام و وودگرين در شمال، ايلينگ در غرب و ايست‌هم در شرق، بريکستون و کرويدون در جنوب شاهد آشوب‌های خيابانی بودند. 

ديويد کامرون: شما، قدرت قانون را خواهيد فهميد و به مجازات خواهيد رسيد

در نتيجه ادامه اين شورش‌ها، ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه به تعطيلات خود در ايتاليا پايان داد و به لندن بازگشت.

ديويد کامرون، روز سه‌شنبه از مناطقه کرايدون، جايی که در اثر ناآرامی‌های روزهای اخير صدمه ديده است، بازديد کرد.

نخست وزير بريتانيا گفته است: «من يک پيام روشن به کسانی دارم که باعث اين اعمال پست و جنايتکارانه هستند. شما، قدرت قانون را خواهيد فهميد و به مجازات خواهيد رسيد.» 

پیش‌تر نیز خانم ترزا می، وزير کشور بريتانيا ماهيت خشونت‌های گسترده در لندن را «جنايت‌کارانه» ناميده و گفته بود کسانی که در اين «آشوب‌ها و اوباش‌گری» دست داشته‌اند، مجازات می‌شوند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایرن نیز از دولت بریتانیا خواست تا از برخورد «خشونت‌آمیز» با معترضان خودداری کند.