بيش از ۵۵۰ نفر در اعتراضات دانشجويی شهرهای مختلف شيلی توسط نيروی انتظامی اين کشور بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با گذشت سه ماه از اعتراضات دانشجويی در شيلی، روز گذشته خشونت‌بارترين روز از اين اعتراضات بود.

روز گذشته بيش از پنج هزار نفر در سانتياگو، پايتخت شيلی و چندين شهر ديگر اين کشور برای خواسته‌های صنفی دانشجويی به خيابان‌ها آمدند.

شب گذشته رودريگو اوبيلا، وزير کشور شيلی گفت: «در مجموع ۵۵۰ نفر بازداشت و ۲۹ پليس زخمی شدند که وضعيت جسمانی يکی از آن‌ها وخيم است.»

به گفته وزير کشور شيلی «شهروندی در اين جريان زخمی نشده است.»

بيشترين تعداد دستگيرشدگان در سانتياگو بوده که تعداد آن‌ها ۲۸۴ نفر گزارش شده است. رودريگو اوبيلا گفته است که اين افراد متهم به «اخلال در نظم عمومی» و «حمل سلاح يا مواد منفجره» هستند.

اعتراضات دانشجويی روز گذشته هشتمين تظاهرات از آغاز جنبش دانشجويی در ماه مه گذشته است.

تظاهرات روز گذشته سانتياگو برای بسياری از شاهدان يادآور اعتراضات دوران حکومت پينوشه، ژنرال ديکتاتور در اين کشور بود

در ماه ژوئن اين جنبش، ۸۰ هزار نفر را به خيابان‌ها کشيد که از زمان بازگشت دمکراسی به شيلی در سال ۱۹۹۰ تاکنون بی‌سابقه بود.

دانش‌آموزان، دانشجويان و اعضای اتحاديه معلمان شيلی خواستار افزايش کمک‌هزينه تحصيلی و پايان دادن به پولسازی برای دانشگاه‌های خصوصی هستند و قرار بود روز گذشته دو تظاهرات برگزار کنند.

دولت شيلی اجازه برگزاری اين تظاهرات را نداد و موجب خشم دانشجويان شد.

درگيری‌های سانتياگو در دو نوبت شکل گرفت. بامداد روز گذشته پليس برای پراکنده ساختن تظاهرکنندگان در ميدان ايتاليا از گاز اشک‌آور و ماشين‌های آب‌پاش استفاده کرد و به چهارراه‌های اين منطقه که دانشجويان در آن‌ها با آتش زدن لاستيک‌‌ مانع ايجاد کرده بودند، حمله‌ور شد.

در اين حمله پليس سواره‌نظام ضدشورش شرکت کرده بود که پس از مدتی منطقه را آرام کرد.

درگيری‌ها شامگاه ديروز هنگامی که پليس مانع از برگزاری دومين تظاهرات بدون مجوز شد، از سر گرفته شد.

گروهی شامل بر ۲۰۰ دانشجو برای مدت کوتاهی دفتر شبکه تلويزيونی شيلی‌ويژن را اشغال کردند تا به‌طور مستقيم پيامی را از اين شبکه پخش کنند.

دولت شيلی دليل ممنوعيت تظاهرات را فرارسيدن دوران مذاکره اعلام کرده است.

روز دوشنبه گذشته وعده‌هايی در زمينه‌ افزايش کمک‌هزينه تحصيلی و وام‌های تحصيلی به دانشجويان داده شد اما آن‌ها اين اقدامات را «ناکافی» دانستند.

آندرس شادويک، سخنگوی دولت شيلی گفت: «دانشجويان صاحبان خيابان‌ها نيستند.»

حکومت دست راستی سباستيان پينه‌را، ميلياردر محافظه‌کار شيلی با جدی‌ترين بحران‌ اجتماعی از آغاز روی کار آمدنش در مارس ۲۰۱۰ روبه‌روست که به ساختار سيستم آموزشی اين کشور مربوط می‌شود.

پينه‌را چندی پيش از کاهش شديد بودجه آموزشی در اين کشور خبر داد و در پی آن اعتراضات دانشجويی آغاز شد.

اين کاهش بودجه در حالی صورت می‌گيرد که شيلی در منطقه آمريکای لاتين از جمله کشورهای دارای بيشترين سرعت رشد اقتصادی به‌شمار می رود.

شيلی در حال حاضر چهاروچهاردهم درصد از توليد ناخالص داخلی خود را به آموزش اختصاص داده است که اين رقم بسيار کمتر از هفت درصد پيشنهادی يونسکو است.

بر پايه نظرسنجی‌ای که روز گذشته منتشر شد، چنين وضعيتی محبوبيت سباستيان پينه‌را به ۲۶ درصد کاهش داده است که اين ميزان، وی را به نامحبوب‌ترين رئيس جمهور شيلی از سال ۱۹۹۰ تاکنون تبديل کرده است.

تظاهرات روز گذشته سانتياگو برای بسياری از شاهدان يادآور اعتراضات دوران حکومت پينوشه، ژنرال ديکتاتور در اين کشور بود. ساکنان سانتياگو برای پشتيبانی از دانشجويان با قابلمه‌های خود به پنجره‌ها و درهای خانه‌های خود می‌کوبيدند.

دانشجويان روز گذشته به دولت شش روز فرصت دادند تا پيشنهادهای «جدی و منسجم» خود را ارائه کند.

آن‌ها به ويژه خواهان حداقل تضمين‌های اساسی در مورد آموزش عمومی رايگان و با کيفيت هستند.
آندرس شادويک، سخنگوی دولت شيلی گفت: «خواسته‌ها را به اين شکل به دولت تحميل نمی‌کنند.»