وکيل آندرس برينگ برويک، متهم حملات مرگبار روز جمعه ۲۲ ژوئيه نروژ (۳۱ تير ۱۳۹۰) گفته موکلش معتقد است حملات روز جمعه که منجر به کشته‌شدن ۹۲ نفر شد، «بی‌رحمانه» اما «لازم» بوده است.

به گزارش رويترز، آندرس برينگ برويک که جزو «راست‌های افراطی» نروژ معرفی شده، از اقدامش در کشتار روز جمعه دفاع کرده است.

روز جمعه در جريان يک بمب‌گذاری در مرکز شهر اسلو هفت نفر کشته شدند. دو ساعت پس از اين بمب‌گذاری نيز فردی با سلاح اتوماتيک به گردهمايی سياسی جوانان سوسيال دمکرات‌ حزب کارگر در جزيره اوتوئيا حمله کرد و ۸۵ نفر را به قتل رساند.

پليس می‌گويد متهم که مرد ۳۲ ساله‌ای است در جزيره اوتوئيا، واقع در شمال غرب اسلو، محل تيراندازی بازداشت شده و پيشينه کيفری ندارد.

وکيل آندرس برينگ بريويک در مصاحبه با راديو دولتی نروژ گفت: «موکلم به قتل دست‌کم ۹۲ تن در دو حادثه اخير اعتراف کرده است.»

شاهدان عينی به پليس گفته‌اند فرد دومی هم در حمله به گردهمایی جوانان در جزیره اوتوئیا دست داشته است و پليس در حال تحقيق در باره اين گفته شاهدان است

همچنين پليس نروژدر حال بررسی اين موضوع است که آيا فرد دومی نيز در حادثه تيراندازی در جزيره اوتوئيا دست داشته است يا خير. شاهدان عينی به پليس گفته‌اند که فرد دومی هم در اين حمله دست داشته است و پليس در حال تحقيق در باره اين گفته شاهدان است.

در همين حال پليس نروژ اعلام کرد تلفات حادثه بمب‌گذاری و تيراندازی از مرز ۹۸ نفر خواهد گذشت.

از سوی ديگر گزارش‌هايی در رسانه‌ها منتشر شده است که متهم این حملات از پاييز ۲۰۰۹ در حال طرح‌ريزی اين حملات بوده است.

يک فيلم ويديويی نيز از اين فرد متهم در يوتيوب منتشر شده است که وی لباس غواصان نيروی دريايی را بر تن داشته و يک سلاح اتوماتيک در دست دارد.

مقامات نروژی هم‌چنين اعلام کردند: «انگيزه وی از اين حملات احتمالاً مبارزه با چند فرهنگی و مهاجرت مسلمانان به کشورهای اروپايی بوده است.»

مقام های پليس نروژ گفته‌اند در حال تحقيق درباره تعداد افرادی هستند که احتمالاً در اين دو حمله دست داشته‌اند.

همچنین يک شرکت فروشنده تجهيزات کشاورزی تأييد کرده است که حدود شش تن کود شيميايی به برويک (متهم اصلی) فروخته است.

اين احتمال داده می‌شود که کود شيميايی خريداری‌شده توسط وی برای ساخت بمبی که در اسلو منفجر شد، استفاده شده باشد.

حملات روز جمعه «خشونت‌بارترين» حمله به نروژ پس از جنگ جهانی دوم توصيف شده است.