بر پايه رأی دادگاه لاهه، دولت هلند مسئول مرگ سه مسلمان بوسنيايی در سال ۱۹۹۵ شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری‌های جهان، مرگ اين سه مسلمان در جريان قتل عام شهر سربرنيتسا رخ داد و دادگاه تجديد نظر لاهه روز گذشته رأی خود را به سود خانواده‌های اين سه قربانی صادر کرد.

بدين ترتيب دولت هلند می‌بايست به خانواده‌های اين سه نفر غرامت بپردازد اما ميزان آن روشن نيست.

ليزبت سگفلد، وکيل مدافع بستگان قربانيان در اين‌باره گفت: «اين غرامت البته ميليون‌ها يورو نخواهد بود.»

نيروهای کلاه آبی هلند ۱۶ سال پيش از سوی سازمان ملل مسئوليت امنيت شهر سربرنيتسا در بوسنی را که مورد تاخت‌وتاز نيروهای صرب قرار گرفت، بر عهده داشتند.

با اين رأی بيش از شش هزار نفر از گروه «مادران سربرنيتسا» که در کشتار اين شهر اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند برای درخواست پرداخت غرامت توسط دولت هلند و سازمان ملل اميدوار شدند

نيروهای هلندی سه مسلمان بوسنيايی را با وجود درخواست آن‌ها برای حفاظت از جان‌شان، مجبور ساختند تا مقر کلاه آبی‌های هلند را ترک کنند. اين سه نفر پس از خروج از اردوگاه نيروهای هلندی همراه با چند هزار نفر ديگر دستگير و به دست نيروهای راتکو ملاديچ قتل عام شدند.

راتکو ملاديچ رهبر سابق نظاميان صرب بوسنی، پس از ۱۰ سال متواری بودن، پنجم خردادماه سال جاری به جرم نسل‌کشی دستگير و به دادگاه لاهه تحويل داده شد.

اتهام مالاديچ ۶۹ ساله قتل عام هشت هزار نفر در سربرنيتسا است. وی در جلسه نخست محاکمه خود در پی عدم حفظ احترام دادگاه، از صحن دادگاه اخراج شد.

هلندی‌های کلاه آبی در برابر يورش صرب‌ها واکنشی نشان ندادند و به همين خاطر از سوی بازماندگان قربانيان متهم شدند.

شکايت عليه دولت هلند توسط بستگان ريزو موستفيچ، يکی از متخصصان برق نيروهای هلندی و همچنين حسن نوهانوويچ، مترجم زبان بوسنی آن‌ها که پدر و برادر خود را در اين کشتار از دست داد، صورت گرفت.

در رأی دادگاه لاهه آمده است: «گردان هلند شاهد رخدادهای بسياری در خارج از منطقه تحت اختيار خود بود که طی آن صرب‌ها زندانيان مرد را مورد آزار و اذيت قرار داده و کشتند.»

نيروهای هلند می‌توانستند مانع از اسارت اين افراد به دست نيروهای صرب شوند.

در سال ۲۰۰۷ جنازه پدر نوهانوويچ در يک گور جمعی يافت شد و سال گذشته نيز بازمانده پيکرهای برادر وی و همچنين پيکر ريزو موستفيچ کشف گرديد.

يک مقام وزارت دفاع هلند حکم دادگاه لاهه را «غيرمنتظره» خواند. به گفته وی شکايت نخستين، در سال ۲۰۰۸ رد شده بود.

حسن نوهانوويچ از رأی دادگاه استقبال کرد و گفت: «حکم صادرشده شگفت‌آور بود. اين حکم گامی در جهت راه درست است.»

با اين رأی بيش از شش هزار نفر از گروه «مادران سربرنيتسا» که در کشتار اين شهر اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند برای درخواست پرداخت غرامت توسط دولت هلند و سازمان ملل اميدوار شدند.

آکسل هاگه‌دورن، وکيل گروه «مادران سربرنيتسا» در اين‌باره گفت: «رأی دادگاه تجديد نظر لاهه کاملأ اميدوارکننده است.»