پناهندگان سوری در ترکيه تأييد کردند که تهران نيروهايی را برای سرکوب مردم سوريه به اين کشور فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين‌که ايران از حکومت بشار اسد در سرکوب مردم حمايت می‌کند موضوعی است که برای پناهندگان زخمی سوريه‌ای در ترکيه بديهی می‌نمايد.

اين پناهندگان گفته‌اند که در هفته‌های اخير قربانی حمله «نظاميان ايرانی» شده‌اند. دولت ايران روز گذشته چنين اتهاماتی را «بی‌اساس» خواند.

مصطفی، يکی از پناهندگان زخمی سوری در ترکيه که در وقايع شهر ادلب، در شمال غرب اين کشور، از ناحيه پا و دست هدف گلوله قرار گرفته است در اين‌باره می‌گويد: «هم نيروهای پليس لباس‌شخصی بودند و هم سربازان ايرانی. من آن‌ها را با چشمان خود ديدم؛ از آن‌ها خواستيم که به ما حمله نکنند اما آن‌ها عربی صحبت نمی‌کردند.»

اين جوان ۲۳ ساله با بيان اين‌که حمله‌کنندگان لباس سياه بر تن داشتند که در سوريه ناشناخته است، افزود: «آن‌ها ريش داشتند، در حالی‌که در ارتش سوريه داشتن ريش ممنوع است.»

اکرم، دانش‌آموز ۱۷ ساله در يک بيمارستان مرزی در ترکيه نيز همين مشخصات از «مردان سياه‌پوش» را به‌دست می‌دهد که به سوی ساکنان شهرک آن‌ها در اطراف ادلب شليک کرده‌اند.

يک پناهنده زخمی سوری: بيشتر اين افراد تک‌تيراندازها هستند. آن‌ها به زبان عربی صحبت نمی‌کنند. از آن مهم‌تر آن‌ها سلاح‌هايی دارند که برای ما ناشناخته است

پسر جوانی که پای چپ‌اش بر اثر شليک گلوله زخمی شده بود می‌گويد: «بيشتر اين افراد تک‌تيراندازها هستند. آن‌ها به زبان عربی صحبت نمی‌کنند. از آن مهم‌تر آن‌ها سلاح‌هايی دارند که برای ما ناشناخته است.»

پيش از اين در پايان ماه مه روزنامه آمريکايی واشنگتن پست به نقل از مقامات آمريکايی از کمک‌های حکومت ايران به رژيم بشار اسد نوشته بود.

اين روزنامه فاش ساخت که ايران مربيان و مشاورانی برای سرکوب اعتراضات مردمی به سوريه، هم‌پيمان اصلی‌اش در منطقه، فرستاده است.

روز سه‌شنبه گذشته ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا در پارلمان اين کشور جمهوری اسلامی ايران را متهم به همدستی با رژيم سوريه در سرکوب مردم کرد. وی گفت: «ايران تجربه سرکوب خشن نيروهای مخالف در کشور خود و همچنين کمک‌های فنی را برای سرکوب اعتراضات مردم در سوريه در اختيار حکومت اين کشور قرار داده و اين غير قابل قبول است.»

جمهوری اسلامی ايران نيز روز گذشته کاردار سفارت بريتانيا در تهران را در اعتراض به اظهارات ويليام هيگ به وزارت امورخارجه فراخواند.

در اين ديدار رئيس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه ايران گفت: «اين اظهارات کاملأ بی‌پايه و اساس بوده و بر مبنای يک سلسله دروغ‌پردازی صورت پذيرفته است.»

ارتش سوريه عمليات خود را برای «ايجاد و بازگرداندن نظم» به جسرالشغور و مناطق اطراف آن در شمال غرب سوريه آغاز کرده است

وی افزود: «دولت انگليس به دليل اقدامات مداخله‌آميز و ايفای نقش مخرب در تحولات منطقه به‌خصوص آموزش نيروهای نظامی برخی کشورها برای سرکوب مردم، صلاحيت طرح اين‌گونه مطالب و اظهار نظرها در باره ساير کشورها را ندارد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرکوب‌ها در سوريه ادامه دارد و ارتش اين کشور عمليات خود را برای «ايجاد و بازگرداندن نظم» به جسرالشغور و مناطق اطراف آن در شمال غرب سوريه آغاز کرده است.

حکومت سوريه تصميم گرفته است به بهانه «کشتار ۱۲۰ مأمور امنيتی توسط افراد مسلح» در جسرالشغور به اين شهر حمله کند. همين موضوع موجب فرار گسترده مردم و پناهنده شدن آن‌ها به ترکيه شده است.

اين در حالی است که مخالفان حکومت سوريه گفته‌اند کشته شدن نيروهای امنيتی بر اثر سرپيچی برخی از آنان از دستورات فرماندهان‌شان بوده است.

از سوی ديگر جامعه جهانی در نظر دارد فشارهای خود بر حکومت سوريه را افزايش دهد. در نيويورک شورای امنيت بحث بر سر قطع‌نامه جديد عليه حکومت سوريه را آغاز کرده است. اين قطع‌نامه توسط فرانسه و بريتانيا به‌منظور محکوم ساختن سرکوب‌ها در سوريه تهيه شده است.

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر گفته‌اند از آغاز اعتراضات در سوريه تا کنون ۱۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل گفته است که مشخصات کامل ۹۸۶ نفر از کشته‌شدگان اعتراضات سوريه را دريافت کرده است.