هما (دروثی) پروز، خبرنگار شبکه الجزيره پس از سه هفته بی‌خبری از وی سرانجام آزاد شد. ايران بازداشت خانم دروثی در خاک اين کشور را تأييد کرد.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، هما (دروتی) پروز، خبرنگار اين شبکه که سه هفته پيش در فرودگاه دمشق بازداشت و سپس به ايران تحويل داده شد؛ آزاد گرديد و به قطر رفت.

شبکه الجزيره امروز در بيانيه‌ای آورده است: «دروثی پروز آزاد شد؛ وی نزدیک به سه هفته پس از ناپدید شدن او بعد از ورود به دمشق برای پوشش اعتراضات در اين کشور، آزاد گرديد.»

الجزيره بدون تأييد بازداشت وی در ايران، افزوده است: «راز حول‌وحوش ناپديد شدن دروثی پروز تا لحظه آزادی وی باقی ماند.»

پس از سکوت چند روزه مقامات ايران در اين‌باره، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران امروز بازداشت خانم پروز در ايران را تأييد کرد

اين در حالی است که پس از سکوت چند روزه مقامات ايران در اين‌باره، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران امروز بازداشت خانم پروز در ايران را تأييد کرد و گفت: «خانم هما دروثی روز گذشته آزاد شد اين فرد به سوريه رفته بود و به علت برخی مسايل گذرنامه‌ای سوريه آن را ديپورت کرد و چون خانم دروثی مليتی ايرانی- کانادايی داشت سوريه نامبرده را به مقامات ايران تحويل داد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که گذرنامه وی مشکلی نداشته برای همين آزاد شد.»

همچنين سياتل تايمز امروز نوشته است: «او (هما دروثی] سحرگاه چهارشنبه به دوحه قطر رسيد. نامزد اين خبرنگار گفته است که حال وی خوب و فقط کمی خسته است.»

نامزد دروثی پروز با بيان اين‌که «همه چيز تمام شد» از مقامات ايران به‌خاطر «رفتار احترام‌آميزشان» با خانم پروز سپاسگزاری کرده است.

بنا به اين گزارش دروثی پروز قرار است روز چهارشنبه يا پنج‌شنبه راهی ونکور کانادا شود. خانواده پروز در اين شهر زندگی می‌کنند.

روز گذشته رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران بدون تأييد رسمی اين‌که هما (دروثی) پروز، خبرنگار ايرانی‌‌‌تبار شبکه تلويزيونی الجزيره، در ايران و در بازداشت به‌سر می‌برد؛ گفت وی سه تخلف داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ايران در اين‌ زمينه اظهار داشت: «درباره ناپديد شدن يا بازداشت اين خبرنگار در سوريه همان‌طور که اطلاع داريد بر اساس گفته‌های مسئولان شبکه الجزيره اين خبرنگار در حالی‌که برای کار خبرنگاری به ويزای کار نياز داشته با توجه به لغو رواديد ايران و سوريه با گذرنامه ايرانی و بدون ويزا قصد ورود به سوريه را داشته که مرتکب چند تخلف شده است.»

مهمان‌پرست افزود: «تخلف اول اين بوده که گذرنامه ايرانی ايشان اعتبار نداشته، تخلف دوم اين بوده که بدون ويزای خبرنگاری قصد ورود به سوريه را داشته و تخلف سوم اين بوده که گذرنامه‌های ديگری نيز همراه داشته است؛ گذرنامه‌هايی که آمريکايی و کانادايی بوده است.»

خانم پروز افزون بر مليت ايرانی، تابعيت کشورهای کانادا و آمريکا را نيز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ايران با بيان اين‌که «ما تابعيت مضاعف را قبول نداريم»، گفت: «انجام اين تخلفات مانع از انجام فعاليت پنهانی اين خبرنگار در سوريه شده البته ما مسأله را پی‌گيری می‌کنيم و اطلاع يافتن از وضعيت ايشان برای ما هم اهميت دارد.»

شبکه الجزيره پيش از اين خبر داده بود که هما (دروثی) پروز در روز ۲۹ آوريل و در بدو ورود به فرودگاه بين‌المللی دمشق توسط نيروهای امنيتی سوريه بازداشت گرديد و سپس به ايران تحويل داده شد.

سخنگوی الجزيره روز چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت اعلام کرد: «ما هم‌اکنون اطلاعاتی به‌دست آورده‌ايم که نشان می‌دهد وی به تهران فرستاده شده است.»

وی افزود: «ما از مقامات ايرانی خواستار اطلاعاتی برای دسترسی به دروثی هستيم و می‌خواهيم که وی را آزاد کنند. ما از روز ۲۹ آوريل (۹ ارديبهشت) که وی دوحه را به مقصد دمشق ترک کرد هيچ‌گونه تماسی با او نداشته‌ايم و عميقأ نگران حال وی هستيم.»

سفارت سوريه در واشنگتن روز سه‌شنبه بيستم ارديبهشت در يک بيانيه مطبوعاتی اعلام کرد خانم پروز قصد داشته «به شکل غير قانونی با ويزای ايرانی که تاريخ آن اعتباری نداشت»، وارد خاک سوريه شود و به همين خاطر به ايران بازگردانده شد.

اين بيانيه افزود خانم پروز در تاريخ اول ماه مه «توسط کنسول ايران با شرکت هواپيمايی کاسپين با پرواز شماره ۷۹۰۵ به مقصد تهران» پرواز کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز روز روز دوشنبه ۲۶ ارديبهشت بيانيه‌ای در اين رابطه منتشر کرد و نوشت: «ايران بدون احترام به درخواست‌های خانواده و شبکه‌ الجزيره در باره وضعيت وی سکوت کامل اختيار کرده‌ است. نبود شفافيت در اين باره امکان وقوع فاجعه‌ای را جدی کرده است.»