به دليل احتمال «گسترش خشونت، تهديد امنيت آمريکا و ابزار تبليغاتی شدن برای تندروهای اسلام‌گرا»، رئيس جمهور آمريکا تصميم گرفت تصاوير جسد بن‌لادن منتشر نشوند.

به گزارش رويترز، پس از آن‌که باراک اوباما تصاوير جنازه اسامه بن‌لادن را ديد اعلام کرد کاملأ متقاعد شده است که اين تصاوير متعلق به رهبر القاعده است.

اسامه بن‌لادن در نخستين ساعات بامدادی روز دوشنبه دوازدهم ماه مه در حمله کماندوهای ويژه آمريکا به محل سکونت وی در ابود‌آباد پاکستان کشته شد. باراک اوباما در طول عمليات کماندوهای آمريکايی، به همراه چند از اعضای کابينه خود شاهد مستقيم اين عمليات بود.

اوباما امروز با ديدن تصاوير به شبکه تلويزيونی سی‌بی‌اس آمريکا گفت: «هيچ شکی وجود ندارد. کسی که ما کشتيم اسامه بن‌لادن است. شما ديگر بن‌لادن را روی اين سياره خاکی نخواهيد ديد.»

سناتور جان کری، رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا به رويترز گفت تصميمی که در مورد عدم انتشار تصاوير بن‌لادن گرفته شد «مطلقأ درست» بود.

امکان انتشار تصاوير جسد بن‌لادن از زمانی که وی کشته شد موضوع مورد بحث دولت آمريکا بود.

سردار وحيدی، وزير دفاع ايران: چرا ادعا می‌کنند آن را در دريا انداختند چرا اجازه ندادند يک ناظر بی‌طرف آن را تأييد کند که آيا بن‌لادن هست يا نيست

فردای کشته شدن رهبر القاعده، لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات آمريکا (سی‌آی‌ای) از شبکه تلويزيونی ان‌بی‌سی اين کشور اعلام کرد که در اطراف رئيس جمهور بحث در مورد انتشار تصاوير در جريان است.

وی افزود: «هيچ‌کس لحظه‌ای شک نکرد که در نهايت يک تصوير به انتشار عمومی درآيد.»

از سوی ديگر جی کارنر، سخنگوی کاخ سفيد توضيح داد عکسی که کمی پس از مرگ بن‌لادن گرفته شد «دهشتناک» بود و انتشار آن «حساسيت‌هايی» برخواهد انگيخت.

جان برنان، مشاور اوباما در امور تروريسم، روز گذشته گفت: «ما نمی‌خواهيم چيزی را منتشر کنيم که بد تعبير شود و مشکلات ديگری را به‌وجود آورد.»

به نظر مايک راجرز، رئيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا، انتشار اين عکس‌ها تنها ممکن است «خشم جهان عرب» را برانگيزد.

وی گفت: «اسامه بن‌لادن يک غنيمت جنگی نيست. او مرده است و اکنون، مهم ادامه مبارزه با القاعده در راه نابودی کامل آن است.»

کلی ايوت، سناتور آمريکايی در کنگره اين کشور به مطبوعات اعلام کرد که يکی از عکس‌های جنازه بن‌لادن را ديده و تأييد می‌کند که هويت آن درست بود.

خانم ايوت افزود: «تصوير ديگری را يکی از سناتورها به من نشان داد که در آن به نظر می‌رسيد بن‌لادن مرده است اما من به‌هيچ‌ عنوان نمی‌دانم که اين عکس معتبر است يا خير.»

اين سناتور آمريکايی معتقد است انتشار اين عکس‌ها به «تئوری توطئه» که مرگ بن‌لادن را مورد ترديد قرار می‌دهد، پايان خواهد بخشيد.

وی در حالی با خبرنگاران سخن می‌گفت که از نشست رئيس سازمان سی‌آی‌ای با اعضای کميته‌های نيروهای مسلح و اطلاعات مجلس سنا در پشت درهای بسته، بازمی‌گشت.

مقامات آمريکايی اطمينان می‌دهند که آزمايش‌های دی‌ان‌ای و شناسايی چهره نشان می‌دهند که جنازه‌ای که به دريای عمان اندخته شد متعلق به بن‌لادن بود.

عدم انتشار تصاوير جنازه بن‌لادن در ميان گروه‌هايی چون طالبان افغانستان ترديدهايی برانگيخته است. ذبيح‌الله مجاهد، از سخنگويان طالبان گفته است: «در حالی که منابع نزديک به اسامه بن‌لادن در مورد تأييد و يا رد مرگ وی چيزی نگفته‌اند، زود است که در اين مورد اظهار نظر کنيم.»

برخی از مقامات ايران نيز مرگ بن‌لادن را «مشکوک» اعلام کرده‌اند.

سردار احمد وحيدی، وزير دفاع ايران روز گذشته در حاشيه جلسه هیأت دولت با بيان اين‌که ابعاد خبر کشته شدن بن‌لادن «مشکوک» است، گفت: «چرا ادعا می‌کنند آن را در دريا انداختند چرا اجازه ندادند يک ناظر بی‌طرف آن را تأييد کند که آيا بن‌لادن هست يا نيست و ابهامات ديگری در مورد اين قضيه مطرح است.»

وزير دفاع ايران افزود: «آمريکايی‌ها در مسائل استراتژيک خود دچار بن‌بست شده‌اند و تلاش می‌کنند که از اين موضوع يک پيروزی برای خود درست کنند.»