ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز در ژنو بمباران نيروهای حکومت ليبی در مصراته را محکوم کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، خانم پيلای همچنين استفاده نيروی نظامی سرهنگ معمر قذافی از بمب‌های خوشه‌ای بر عليه مردم و مخالفان حکومت را «جنايت جنگی» ناميد.

ناوی پيلای گفت بيمارستان‌های مصراته که همچنان درگير برخوردهای نظامی ميان نيروهای حکومتی و شورشيان است؛ توسط توپخانه سنگين و تک‌تيراندازان مورد هدف قرار می‌گيرند.

وی گفت يک بمب خوشه‌ای نيز در چندصد متری بيمارستان اصلی مصراته منفجر شده است.

بمب خوشه‌ای يک اسلحه ضد ‌نفر است که از طريق بمباران هوايی يا آتشباری توپخانه منفجر می‌شود.

اين بمب از يک کپسول حاوی تعدادی گلوله انفجاری کوچک تشکيل شده که کپسول اصلی معمولأ در ارتفاع کمی از سطح زمين منفجر و گلوله‌های داخل آن در اطراف پراکنده می‌شود و هر گلوله مانند يک نارنجک عمل می‌کند.

ناوی پيلای از مقامات ليبی خواست تا به محاصره مصراته پايان داده و اجازه دهند کمک‌های پزشکی و انسان‌دوستانه به دست قربانيان جنگ برسد

درصورتی که تمامی گلوله‌های داخل بمب خوشه‌ای منفجر نشود، پس از پايان درگيری، گلوله‌های عمل نکرده که در اثر دستکاری منفجر می‌شود، برای مدت‌ها جان غيرنظاميان را در معرض خطر قرار می‌دهد.
 

به همين دليل سازمان‌های بشردوست از جمله کميته بين‌المللی صليب سرخ بمب خوشه‌ای را سلاحی غير انسانی خوانده و خواستار منع کاربرد آن در درگيری‌های نظامی شده‌اند.

ناوی پيلای گفت: «بر اساس قوانين بين‌المللی، هدف قرار دادن تجهيزات پزشکی به‌شکل عمدی، جنايت جنگی به‌شمار می‌رود.»

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: «هدف قرار دادن عمدی يا به خطر انداختن جان شهروندان نيز می تواند نمايانگر نقض خشن حقوق جهانی بشر و يا قوانين بشردوستانه بين‌المللی باشد.»

خانم پيلای از مقامات ليبی خواست تا به محاصره مصراته پايان داده و اجازه دهند کمک‌های پزشکی و انسان‌دوستانه به دست قربانيان جنگ برسد.

شورشيان ليبی شامگاه جمعه ۲۶ فروردين‌ماه جاری اعلام کردند که در مصراته بمب‌های خوشه‌ای منفجر شده است.

سازمان ديده‌بان حقوق‌بشر نيز اين خبر را تأييد کرد و گفت که فعالان اين سازمان دست‌کم سه بمب ‌خوشه‌ای را در شهر مصراته يافته‌اند.

اين سازمان مدافع حقوق بشر همچنين افزود که بمب‌های خوشه‌ای مناطق مسکونی شهر مصراته و افراد غير نظامی را مورد هدف قرار داده‌اند.

اين در حالی است که موسی ابراهيم، سخنگوی حکومت قذافی، در نشست خبری خود در طرابلس استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را تکذيب کرد و گفت که «ارتش ليبی هيچ‌گاه دست به چنين عملی نمی‌زند.»

موسی ابراهيم از شورشيان و سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر خواست تا ادعاهای خود را ثابت کنند.
 

در ماه فوريه ۲۰۰۷، در نشست اسلو و در ۲۹ ماه مه ۲۰۰۸ در دابلين، پيش‌نويس پيمان منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای مورد بحث، بررسی و تصويب نمايندگان ۱۰۷ کشور رسيد و از سال ۲۰۱۰ ميلادی سرانجام به مرحله اجرا گذاشته شد.