سفارت آمریکا در لندن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که شهروندان دو تابعیتی که محل تولد آن‌ها در کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است تقاضای صدور ویزای آمریکا نکنند. به آن‌ها ویزا داده نمی‌شود.

سفارت آمریکا در لندن

سفارت آمریکا در لندن به مصوبه منع سفر اتباع هفت کشور یاد شده به ایالات متحده آمریکا استناد کرده و از دو تابعیتی‌ها خواسته است که درخواست وقت قبلی برای ارائه دادن تقاضای ویزای آمریکا نکنند.

در بیانیه سفارت آمریکا در لندن آمده است: «اگر [برای صدور ویزا] وقت قبلی گرفته‌اید، از شما خواهش می‌کنیم به سفارت‌خانه مراجعه نکنید. زیرا ما نمی‌توانیم با شما مصاحبه کنیم.»

سفارت آمریکا در لندن در این بیانیه اعلام کرده که کسانی را که در برخی سازمان‌ها یا نهادهای بین‌المللی کار می‌کنند مشمول این فاعده نمی‌شوند.

پیش از این سفارت آمریکا در برلین هم چنین اطلاعیه‌ای صادر کرده بود.

تدابیر اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات اخیر اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به اتباعش تبعبض قائل شود.

یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، دوشنبه ۳۰ ژانویه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «طبعاً ما کاری می‌کنیم که شهروندان اتحادیه اروپا مورد تبعیض قرار نگیرند.»

به گفته این مقام مسئول وکلای اتحادیه اروپا در حال بررسی این پرونده‌اند و با کشورهای عضو اتحادبه اروپا و با کشورهایی که شهروندان دو تابعیتی با منع فر به آمریکا در آنجا متولد شده‌اند، در حال گفت‌و گو هستند.

ایرانیان دوتابعیتی در آلمان

یکی از سخنگویان وزارت کشور آلمان در گفت‌و گو با «تاگس‌شاو» اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۸۰ هزار ایرانی گذرنامه آلمانی دریافت کرده‌اند و به این ترتیب هم از تابعیت آلمان برخوردارند و هم گذرنامه ایرانی دارند.

ایرانیان در بین شهروندان هفت کشوری که از سفر به آمریکا به مدت ۹۰ روز منع شده‌اند، بزرگ‌ترین گروه مهاجران‌ دو تابعیتی در آلمان به شمار می‌آیند.

۳۰ هزار عراقی، ۲۵ هزار سوری، یک هزار سودانی، ۵۰۰ سومالیایی، ۴۰۰ لیبیایی و بیش از ۳۵۰ نفر از یمنی‌ها تابعیت آلمان را دارند.

مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است هنوز رئوس سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ مشخص نشده است.

او به «تاگس‌شاو» گفته است: «ما تلاش می‌کنیم با همکاری کشورهای اتحادیه اروپا با وزارت خارجه آمریکا تماس بگیریم.»

زمینه‌ای برای اسلام‌گرایان؟

امبد نوری‌پور، سیاستمدار آلمانی که ایرانی‌تبار است و او هم جزو شهروندان دوتابعیتی‌ست در گفت‌وگو با «تاگس‌شاو» گفته است که او مدتی پیش تقاضای ویزا برای سفر به آمریکا کرده، اما مطمئن نیست موفق به دریافت ویزا شود.

نوری‌پور یکی از اعضای کمیسیون همکاری آلمان با آمریکا و از اعضای اتحادیه ترانس‌آتلانتیک است.

او از دولت آلمان خواسته که از حقوق مدنی شهروندان دوتابعیتی در این کشور دفاع کند.

نوری‌پور گفته است: «حداقل کاری که دولت آلمان می‌تواند انجام دهد این است که به آمریکا تفهیم کند که مصوبه منع سفر به اسلام‌گرایی دامن می‌زند.»

این سیاستمدار ایرانی – آلمانی وعده داده که با نمایندگان کنگره آمریکا که بسیاری از آنان از آشنایان او هستند تماس بگیرد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه