تری جونز، کشيش بنيادگرای آمريکايی، تهديد شش ماه پيش خود مبنی بر سوزاندن قرآن را روز گذشته به اجرا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش ماه پيش، پس از آن‌که سازمان کنفرانس اسلامی قصد تری جونز برای آتش زدن قرآن را «تحريک وقيحانه» خواند و ده‌ها تن از رؤسای کشورهای جهان، همچنين پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک‌های جهان آن را محکوم کردند، اين کشيش بنيادگرا از چنين اقدامی صرف نظر کرد.

اين سرپرست کليسای گينزويل فلوريدا اعلام کرده بود در سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر قصد دارد در اعتراض به اسلام، ۲۰۰ نسخه قرآن را نابود سازد اما برای جلوگيری از اين حرکت تجمعات و تظاهرات‌های متعددی در کشورهای جهان برگزار گرديد که گاه به خشونت نيز کشيده شد.

جمهوری اسلامی ايران نيز اين اقدام را محکوم کرد و وزارت امور خارجه ايران خواستار پاسخگويی دولت آمريکا شد. چندين تظاهرات اعتراضی نيز در ايران عليه اين کشيش آمريکايی برگزار گرديد.

مقام‌های آمريکايی با بيان اين‌که چنين اقدامی مخالف مدارای دينی در آمريکاست از اين کشيش خواسته بودند دست به اين کار نزند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز هشدار داده و گفته بود اين اقدام گروه القاعده را تقويت کرده و می‌تواند به خشونت‌های جدی در کشورهايی چون پاکستان و افغانستان منجر شود.
 

با اين حال پس از گذشت شش ماه، روز گذشته تری جونز با تأکيد بر اين‌که «تلاش وی برای دادن فرصت به جهان اسلام به منظور دفاع از کتاب خود، بی‌پاسخ ماند»، در يک مراسم عمومی در شهر گينزويل، واقع در جنوب فلوريدا، در حضور ۳۰ نفر يک نسخه از قرآن را به آتش کشيد.

پس از «شور و مشورت» هشت دقيقه‌ای در يک «دادگاه»، قرآن توسط گروه مسيحی «مرکز کمک به جهان»، «محکوم» شناخته و سپس «اعدام» شد.

با اين «رأی» يک نسخه از کتاب مقدس مسلمانان به مدت يک ساعت در نفت غوطه‌ور گرديد و سپس در يک محفظه فلزی در مرکز کليسا قرار داده شد. آن‌گاه توسط کشيشی به نام وين سپ با کبريت به آتش کشيده شد.

شرکت‌کنندگان در اين مراسم در مدت آتش گرفتن قرآن از آن عکس ‌گرفتند و سپس باقی‌مانده آن را به بيرون برده خاموش کردند.

جادويگا شتز، يکی از شرکت‌کنندگان، در مورد انگيزه خود برای حضور در اين مراسم گفت که به منظور پشتيبانی از کشيش جونز و همچنين نگرانی‌اش از گسترش اسلام در اروپا در اين مراسم شرکت کرده است.

وی افزود: «اين آدم‌ها (مسلمانان) از نظر من همچون هيولا هستند؛ من از آنان متنفرم.»
 

از نظر کشيش تری جونز نيز اين روز «موفقيت‌آميز» بود. وی گفت: «اين تجربه‌ای بی‌مانند بود که تنها يک بار در زندگی با آن روبه‌رو می‌شوی.»