جمهوری اسلامی ايران حمله نظامی کشورهای ائتلاف بين‌المللی به ليبی را به ديده شک و ترديد می‌نگرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران پس از حمله نظامی ائتلاف بين‌المللی به ليبی آخرين واکنش‌ سال ۱۳۸۹ جمهوری اسلامی را نسبت به رويدادهای جهان، اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت: «سوابق و عملکرد کشورهای سلطه‌گر در اشغال کشورهای تحت ستم همواره نيات آن‌ها را در اين‌گونه اقدامات با شک و ترديد همراه می‌سازد.»

مهمان‌پرست افزود: «اين کشورها معمولأ با شعارهای اغواکننده حمايت از مردم وارد شده ولی در اصل منافع خود را در سيطره بر کشورهای مورد نظر و ايجاد پايگاه‌های نظامی و ادامه استعمار و سلطه به شکلی نوين دنبال می‌کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران از مردم کشورهای در حال تحول خواست «با حفظ هوشياری، مطالبات حقه خود را دنبال کرده و اجازه تسلط کشورهای بيگانه را بر خاک خود ندهند.»

رامين مهان‌پرست افزود: «موضع جمهوری اسلامی ايران همواره حمايت از مردم و دفاع از خواسته‌ها و مطالبات مشروع آن‌ها در هر کشوری است.»

حمله نظامی نيروهای ائتلاف بين‌المللی به خاک ليبی در پی نشست روز گذشته پاريس انجام گرفت. در نشست پاريس، کشورهای اروپايی، کشورهای عربی و کشورهای شمال آفريقا که با ممنوع کردن پرواز هواپيماها بر آسمان ليبی موافق هستند گرد آمدند تا در مورد مجبور ساختن رهبر ليبی به پذيرش قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل صحبت کنند.

قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل که پنج‌شنبه شب تصويب شد برای دفاع از غيرنظاميان ليبی اجازه حمله نظامی را داده است.

هدف اين قطع‌نامه محافظت از «غيرنظاميان و مناطق با جمعيت غيرنظامی» اعلام شده و در آن آمده است «تمامی تدابير لازم» در اين راه بايد صورت گيرد.

اين قطع‌نامه با ۱۰ رأی موافق در برابر پنج رأی ممتنع به تصويب رسيد. آلمان، چين، روسيه، برزيل و هند به اين قطع‌نامه رأی ممتنع دادند.

در حملات نيروهای ائتلاف بين‌المللی، جنگنده‌های فرانسه، بريتانيا و آمريکا بيش از ۲۰ نقطه ليبی، از جمله طرابلس، پايتخت اين کشور را بمباران کردند.

روسيه، چين و ونزوئلا از جمله کشورهايی هستند که با حمله نيروهای ائتلاف بين‌المللی به ليبی مخالفت کرده‌اند.